injail

Alla inlägg den 3 maj 2018

Av Jöran Lundberg - 3 maj 2018 22:43

Aftonsång.

Det lider emot kväll, dagen är till ända

mitt verk är slut, bringat till final.

En aning av ett stoft skall i mitt sinne lända

blott ett korn i universums stora sal.

 

Om än så smått och ringa skall det ändå ge

en liten aning utav evigheten.

När det mot natten lider vill jag mig bege

till rofylld nejd och känna trivsamheten.

 

I tidens längd och mina dagars rad

var ny morgons absoluta ro

När livets timmar bildar en parad

så tidens rara rosor där kan gro.

 

Då har jag slutligt funnit stillsam frid

från dagens många små bestyr

till ända är all strävsam jäkt och strid

då jag från tidens trånga trängtan flyr.

 

Jag sluter mina ögon, stillheten är min

dagens larm har tystnat, sakta domnat

med ljuvlig harmoni och rofyllt sinn

jag i morfei armar lugnt har somnat.

 

Att finna rofylld vila är en skatt

som mig berikar, skänker stilla ro.

Den ger mig krafter, hugsvalar mig så att

jag slutligt vilar ut i tryggat bo.

 

Så kan jag modigt möta morgondagen

Med krafter som jag fått på nytt.

I nirvana bad min själ är tvagen

så all min djupa ängslans oro flytt.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards