injail

Alla inlägg under april 2018

Av Jöran Lundberg - 7 april 2018 22:19

Minnesdag för terrorattacken på Drottninggatan

Runt om i Sverige har under lördagen offren och deras anhöriga på årsdagen av terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm uppmärksammats och hedrats.

 

Ett helt år har gått sedan terrordådet på Drottninggatan. Såren är ännu inte läkta och många frågetecken kvarstår. För att hedra de som dog och skadades i lastbilsattacken, har Stockholm stad tillsammans med regeringen arrangerat en särskild minnesgudstjänst och en minneskonsert under lördagen.

 

 

Minnesgudstjänsten i Adolf Fredriks kyrka i Stockholm leddes av kyrkoherden Annika Millde

– Jag var själv där i närheten av Drottninggatan när det hände och jag möttes av människor som sprang. På deras miner förstod jag ganska snabbt vad som hade hänt, säger Annika Millde, kyrkoherde på Adolf Fredriks kyrka som leder minnesgudstjänsten. 

Förtröstan och hoppfullhet

De inbjudna gästerna är anhöriga och särskilt drabbade. Också de som hjälpte till under dagen, som polis, ambulanspersonal och räddningstjänst var närvarande. Dessutom representanter för det officiella Sverige.

– Vi befinner oss nu i påskens och uppståndelsens tid och ett av budskapen där är att ljuset är starkare än mörkret. Att livet är starkare än döden, säger Annika Millde som hoppas att gudstjänsten gett förtröstan och hoppfullhet.

Eftermiddagens minneskonsert ägde rum på stora scenen i Kungsträdgården och var öppen för allmänheten. Utöver musikframträdanden av bland andra Malena Ernman, Stephen Simmonds och The Get Up Soul Choir var också statsminister Stefan Löfven närvarande och höll ett minnestal.

 

Av Jöran Lundberg - 6 april 2018 22:56

Allt har sin tid.

Jag råkade häromdagen några bekanta som jag kom i samspråk med. Vi kom spontant att samtala om hur begränsade vi blir när vi kommit till hög ålder. Jag berättade att jag bestigit Kebnekajse ett antal gånger men att jag numera troligen inte skulle ens en liten bit på väg. Allt jag kunde åstadkomma under mannakraftens dagar kan jag numera inte utföra vilket man måste betrakta som en naturlig del av livet. Det är ändock många människor som trots ett gravt handikapp och en annorlunda livssituation kan finna en meningsfull tillvaro i livet. I ett sådant skede betyder livsviljan oerhört mycket. Det är frågan om att inte tappa livsgnistan.

Redan konung Salomo hade många funderingar omkring spörsmålet. I många bibliska skriftställen som han författat återkommer ofta dessa frågor. Även som när jag nyss stod vid en dödsbädd och tog ett sista avsked går tankarna osökt till livets förgänglighet. Samtidigt som man förnimmer inombords att man ändå vill bejaka livet.

För att ytterligare belysa frågan bifogar jag en dikt jag skrivit vid något tillfälle Den heter;

Allting har sin tid.

Födas och gödas har sin tid.  Livet som blev givet har sin tid.

Amma sin mamma har sin tid. Lära sig stå å gå har sin tid.

Leka och smeka har sin tid. Hjärta och smärta har sin tid

Skola och sola har sin tid. Ungdom och mandom har sin tid

Stärka och verka har sin tid. Arbeta och streta har sin tid

Förstå och förmå har sin tid. Soltid och skoltid har sin tid

Lära sig bära har sin tid. Glappa och slappa har sin tid

Med nära och kära har sin tid. Knoppas och hoppas har sin tid

Vaska och traska har sin tid. Anvara och spara har sin tid.

Glamour och amour har sin tid. Stöpplet och skröpplet har sin tid

Calllibrator och rullator har sin tid. Fattig och spattig har sin tid

Bida och lida har sin tid. Sida vid sida har sin tid

Strida och skrida har sin tid. Vara mossig och tossig har sin tid

Vara slaggig och gaggig har sin tid. Vara hemme på hemme har sin tid

Vara slö och dö har sin tid. Fullbordas och jordas har sin tid

Att finnas och minnas har sin tid. Att gömmas och glömmas har sin tid.

Ty allt har sin tid, i sin tid.

 

Av Jöran Lundberg - 5 april 2018 22:24

Tiggeri.

I dag har olika medier uppmärksammat frågan om tiggeriet i Sverige. Olika politiska partier har på ett eller annat sätt presenterat sin syn på fenomenet. Samtidigt har frågan om ett eventuellt förbud varit aktuell i så gott som samtliga politiska riktningar. Grundorsaken till att det förekommer är missförhållande i tiggarnas hemländer. I många fall etniskt betingat. I en del fall även socialt betingat. Det har antytts att det skulle vara mera lönsamt att tigga i Sverige (eller annorstädes) än att ha ett dåligt avlönat arbete i hemlandet. Jag menar att man i första hand skall angripa problemet genom att förändra dessa betingelser. Även om det utmynnar i en komplicerad process som kan ta mycket lång tid kan man inte rygga tillbaka för svårigheterna.

Personligen är jag inte benägen att införa generellt förbud för tiggeri. Jag menar att även om det kan tyckas diskriminerande finns det i nuläget inget fullvärdigt alternativ för dessa utsatta grupper. Detta eftersom deras möjligheter till en försörjning i hemlandet är ytterst begränsade. Jag vill i stället föreslå att det blir en angelägen uppgift för EU att genom olika åtgärder förmå respektive hemland förändra utkomstmöjligheterna för dessa.

Jag tycker samtidigt att tiggerifenomenet numera har blivit ett så vanligt inslag i samhällsbilden att det inte stör i någon större utsträckning. Samtidigt som jag måste erkänna att jag sponsrar deras verksamhet i ytterst ringa grad.

Av Jöran Lundberg - 4 april 2018 21:55

Dikter.

Jag har tidigare i min blogg beskrivit min beundran för Alf Henrikssons diktning. Den är underfundig och träffande på många sätt. Därför återkommer jag med en del av hans verk.

 

Avstånd

Till månen har människor farit och med Mars kan de snart ta itu.

Men aldrig har himlen varit mer fjärran för oss än nu.

Vi har vandrat på månens skära i en sandöken av och an.

Till planeterna har vi fått nära men himmelriket det bara försvann.

 

Enkelriktat

Dagarna rusar, åren går men tiden saknar dubbelspår.

Farten på vägen är sagolik i brist på mötande trafik.

 

Dagen i dag

Dagen i dag är en märkvärdig sak.

Tänk, evighet fram och evighet bak!

 

Blommande ängar

Betrakta, begrunda, betänk och bemärk

att naturens ordning är människoverk!

Det vimlar av arter och varieteter,

men inte vet växterna vad de heter.

 

 

Av Jöran Lundberg - 3 april 2018 22:04

En vinter att minnas.

Jag har i viss mån ambitionen att dokumentera för framtiden en del av de förhållanden som anses viktiga att bevara. Därför försöker jag även berätta med bilder. Här några vinterrbilder tagna i dag på Tallbacken.


          



Av Jöran Lundberg - 2 april 2018 22:29

Den vår som inte är vår.

Mars, April och Maj räknas som vårmånader. Om någon vecka är vi således mitt inne i våren. Men någon vår har vi ännu inte sett till. I morse var det nästan tio grader kallt och solen orkar inte värma upp under dagen till plusgrader. Det innebär att vi fortfarande ståtar med ansenliga drivor av snö. Av prognosen att döma så kan vi också få ytterligare snöfall i mitten av veckan. Det är inte någon avundsvärd situation för den som längtar efter sommaren. Det verkar också som att den rådande väderlekstypen med kalla nätter kommer att dominera ett tag framöver.

Sannolikt blir det en mycket kall och långsam vår som innebär att den verkliga sommarvärmen kommer att låta vänta på sig. Det är kanske för tidigt att påstå att det blir lika kall och våt sommar som under 1800-talets nödår. Men en liknande meteorologisk situation vet vi uppträder nu och då. Det skall i alla fall bli intressant att följa den kommande händelseutvecklingen.

Av Jöran Lundberg - 1 april 2018 22:32

Framtidsprojekt i Långviksmon.

Vi här på Tallbacken bor alldeles granne med vattentornet, en anläggning som ägs och drivs av MIVA (miljö och vatten i Örnsköldsvik). De har under en längre tid bedrivit omfattande förändringsarbeten inne i tornet. Arbetena har utförts delvis av MIVA-s personal men också av ett stort antal entreprenörer. Därvidlag har jag märkt att dessa entreprenörer arbetet mera intensivt i förhållande till MIVAS egna arbetare. Dessa har ofta kommit sent på dagen och lämnat arbetet mycket tidigare. Jag har också lagt märke till att varje MIVA-arbetare har kommit i egen bil med bolagets logotype inmålad. Vissa dagar har det således varit en ansenlig bilpark i vattentornets närhet. Jag har naturligtvis undrat över vad dessa ombyggnadsarbeten skulle ha för syfte. Det måste ju har varit ett rätt omfattande projekt eftersom färdigställandet tagit lång tid i anspråk. Jag har försökt gissa på än det ena än det andra men ingen av mina gissningar tyckts ha stämt med verkligheten. Samtidigt som åtgärden varit omgärdat med mycken hysch hysch tycker jag att som skattebetalare och medborgare i kommunen skulle jag ha rätt att bli informerad kontinuerligt.

Äntligen!!! I dag fick jag veta vad dessa gigantiska åtgärder hade för syfte. Det är nämligen så här att det vatten som pumpas upp i tornet hämtas från en källåder som från början utgör resterna av en gammal isälv. En relik från den senaste istiden som kulminerade för 100.000 år sedan då en stor del av Europa var lagd under ett kilometertjockt istäcke. Detta ålderdomliga vatten har visat sig vara av så god kvalité att det skulle vara lönsamt att förädla. På förslag av en gammal bergsingenjör i Kirunavaara som tillika är vattenexpert eftersom han smakat olika vatten under hela sin långa levnad har man tagit frågan till prövning. I såväl MIVA-s styrelse som i paraplybolaget RODRETs styrelse har frågan varit föremål för ingående överläggningar. Efter dessa omfattande ombyggnadsarbeten och med vissa undergörande förändringar har man lyckats framställa ett superförnämligt MINERALVATTEN som är tänkt kunna säljas globalt. Projektet har dessutom honorerats med miljöpris av högsta rang av det numera utplånade Miljöpartiet. Efterhand är det tänkt att det skall byggas pipelines klotet runt för att effektivt kunna distribuera detta undergörande vatten. I nuläget är det bara vi i Långviksmon som kan dricka av detta förnämliga livselixir. Vattnet sägs också har en undergörande verkan på en god nattsömn. Därför

Gonatt och Gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards