injail

Alla inlägg den 20 april 2018

Av Jöran Lundberg - 20 april 2018 22:16

Stor säkerhet

Skåne och Dag Hammarskölds Backåkra är föremål för alla världens blickar i dessa dagar. Det är tydligen en mycket unik företeelse att FN-s säkerhetsråd samlas utanför New York. Att de då valt att förlägga sitt möte just till Backåkra har en stor symbolisk betydelse. Det verkar också som om de kommer att ägna söndagens överläggningar åt syrienkrisen. Detta tycker jag är mycket glädjande eftersom det är ytterst angeläget att försöka få stopp på krigsförbrytelserna. Den humanitära situationen i landet är fruktansvärd. När krigsherrarna bestämmer sig för ett eldupphör med åtföljande fredsprocess lämnar de enbart ruiner efter sig. Det kommer att ta många år, ja kanske decennier, innan såren efter de grymma krigshandlingarna är läkta. Till yttermera visso har dessutom många oersättliga kulturskatter förstörts.

Vi får hoppas att den underbara våren i Skåne och den avstressande miljön kan medverka till att medlemmarna i säkerhetsrådet förmår att enas kring något beslut som gynnar Syriens framtid. I övrigt år jag övertygad om att vistelsen i Sverige kan vara hälsosam för samtliga delegater. Inte bara för de som ideligen utnyttjar sin vetorätt till men för en konstruktiv anda. Efter vad jag såg på något inslag i TV i kväll har de beskydd av stora säkerhetsstyrkor till säkerhet för säkerhetsrådet.  Själv sätter jag mig i säkerhet genom att för natten inta ett stärkande viloläge.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards