injail

Alla inlägg den 5 april 2018

Av Jöran Lundberg - 5 april 2018 22:24

Tiggeri.

I dag har olika medier uppmärksammat frågan om tiggeriet i Sverige. Olika politiska partier har på ett eller annat sätt presenterat sin syn på fenomenet. Samtidigt har frågan om ett eventuellt förbud varit aktuell i så gott som samtliga politiska riktningar. Grundorsaken till att det förekommer är missförhållande i tiggarnas hemländer. I många fall etniskt betingat. I en del fall även socialt betingat. Det har antytts att det skulle vara mera lönsamt att tigga i Sverige (eller annorstädes) än att ha ett dåligt avlönat arbete i hemlandet. Jag menar att man i första hand skall angripa problemet genom att förändra dessa betingelser. Även om det utmynnar i en komplicerad process som kan ta mycket lång tid kan man inte rygga tillbaka för svårigheterna.

Personligen är jag inte benägen att införa generellt förbud för tiggeri. Jag menar att även om det kan tyckas diskriminerande finns det i nuläget inget fullvärdigt alternativ för dessa utsatta grupper. Detta eftersom deras möjligheter till en försörjning i hemlandet är ytterst begränsade. Jag vill i stället föreslå att det blir en angelägen uppgift för EU att genom olika åtgärder förmå respektive hemland förändra utkomstmöjligheterna för dessa.

Jag tycker samtidigt att tiggerifenomenet numera har blivit ett så vanligt inslag i samhällsbilden att det inte stör i någon större utsträckning. Samtidigt som jag måste erkänna att jag sponsrar deras verksamhet i ytterst ringa grad.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards