injail

Alla inlägg den 1 april 2018

Av Jöran Lundberg - 1 april 2018 22:32

Framtidsprojekt i Långviksmon.

Vi här på Tallbacken bor alldeles granne med vattentornet, en anläggning som ägs och drivs av MIVA (miljö och vatten i Örnsköldsvik). De har under en längre tid bedrivit omfattande förändringsarbeten inne i tornet. Arbetena har utförts delvis av MIVA-s personal men också av ett stort antal entreprenörer. Därvidlag har jag märkt att dessa entreprenörer arbetet mera intensivt i förhållande till MIVAS egna arbetare. Dessa har ofta kommit sent på dagen och lämnat arbetet mycket tidigare. Jag har också lagt märke till att varje MIVA-arbetare har kommit i egen bil med bolagets logotype inmålad. Vissa dagar har det således varit en ansenlig bilpark i vattentornets närhet. Jag har naturligtvis undrat över vad dessa ombyggnadsarbeten skulle ha för syfte. Det måste ju har varit ett rätt omfattande projekt eftersom färdigställandet tagit lång tid i anspråk. Jag har försökt gissa på än det ena än det andra men ingen av mina gissningar tyckts ha stämt med verkligheten. Samtidigt som åtgärden varit omgärdat med mycken hysch hysch tycker jag att som skattebetalare och medborgare i kommunen skulle jag ha rätt att bli informerad kontinuerligt.

Äntligen!!! I dag fick jag veta vad dessa gigantiska åtgärder hade för syfte. Det är nämligen så här att det vatten som pumpas upp i tornet hämtas från en källåder som från början utgör resterna av en gammal isälv. En relik från den senaste istiden som kulminerade för 100.000 år sedan då en stor del av Europa var lagd under ett kilometertjockt istäcke. Detta ålderdomliga vatten har visat sig vara av så god kvalité att det skulle vara lönsamt att förädla. På förslag av en gammal bergsingenjör i Kirunavaara som tillika är vattenexpert eftersom han smakat olika vatten under hela sin långa levnad har man tagit frågan till prövning. I såväl MIVA-s styrelse som i paraplybolaget RODRETs styrelse har frågan varit föremål för ingående överläggningar. Efter dessa omfattande ombyggnadsarbeten och med vissa undergörande förändringar har man lyckats framställa ett superförnämligt MINERALVATTEN som är tänkt kunna säljas globalt. Projektet har dessutom honorerats med miljöpris av högsta rang av det numera utplånade Miljöpartiet. Efterhand är det tänkt att det skall byggas pipelines klotet runt för att effektivt kunna distribuera detta undergörande vatten. I nuläget är det bara vi i Långviksmon som kan dricka av detta förnämliga livselixir. Vattnet sägs också har en undergörande verkan på en god nattsömn. Därför

Gonatt och Gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards