injail

Alla inlägg den 16 februari 2018

Av Jöran Lundberg - 16 februari 2018 22:39

Ett manligt dilemma.

När jag på senare tid varit föremål för lasarettsvård har jag vid varje tillfälle varit inlagd på en sal med två bäddplatser. Varje gång har jag delat rum med en man som också varit i behov av vård. I regel äldre personer. Och varje gång har de varit behäftade med prostatabesvär. Något som vållat dem oerhört lidande. Vid något tillfälle har det varit prostatacancer med i bilden. Av den erfarenheten drar jag den slutsatsen männens besvär med urinvägarna är tämligen vanligt förekommande.

Om jag då går ett steg längre får jag den bestämda känslan att detta är ett område där man har anledning att sätta till stora resurser i forskning med sikte på förebyggande vård. Cancer i prostatan (och närliggande områden) drabbar allt flera och är dessutom en vanlig dödsorsak bland män i dag. Det finns i dag metoder för provtagning där man kan upptäcka begynnande cancerrisk. Man har också talat om en allmän provtagning bland män men är tveksam av en mängd olika orsaker. Frågan har turligt nog blivit högaktuell och är föremål för uppmärksamhet i en rad instanser. Det är därför angeläget att på många sätt söka påverka beslutsfattarna.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards