injail

Alla inlägg den 4 februari 2018

Av Jöran Lundberg - 4 februari 2018 21:57

Arktiskt kyla.

Det är inte nog med att det kommit rikligt med snö. Nu kompletteras fimbulvintern med en ordentlig köldknäpp. Här på Tallbacken har vi just nu 15 minusgrader. Eftersom det i rådande väderläge är mindre kallt uppe på höjden är det nog närmare 25 minus nere vid sjön. (och kanske 30 nere vid Kallån). Det verkar av väderprognosen att döma som om kylan kommer att stå sig en bra bit in på kommande vecka. Sedan kan det komma in mildare luft varför det åter kan tangera 0-strecket. Här på Tallbacken har vi det varmt och skönt inomhus med god tillgång på bränsle i form av ved.

Det är inte ovanligt att vi under februari har perioder med rätt sträng kyla, även om det inte varit så frekvent de senaste vintrarna. Men förhoppningsvis går vi mot ljusare och varmare tider så vi får väl stå ut. För varje vecka blir dagarna längre och längre och solen blir allt verksammare.

Jag drar mig till minnes att på 1940-talet hade vi några vintrar då det var ordentliga köldperioder, Ända ner mot minus 35 grader. Då var det verkligen riktigt kärvt skall jag säga. Den strängaste kyla jag personligen upplevt var ett årsskifte i Hemavan på 1960-talet i samband med min fjälledarutbildning. Då var det närmare 55 minus nere i dalen. Men eftersom det var soligt och vindstilla var det ”bara” 25 minus uppe på fjället då vi ändå var ute på en av de dagliga övningarna.

Men hur det än är med vintern längtar man ändå till sommar och sol. En riktigt skön sommar med många soliga dagar är en önskan man gömmer inom sig. Men det är många bloggar dit med många mer eller mindre intressanta ämnen att behandla. Så vi får väl ha tålamod.

Därför önskar jag er Gonatt och gomorron!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards