injail

Direktlänk till inlägg 16 januari 2018

Att gilla läget.

Av Jöran Lundberg - 16 januari 2018 22:03

Ett krasst besked.

När jag fick gårdagens besked att jag var för gammal för ett nödvändigt operativt ingrepp tänkte jag på alla de som varit, och är, i samma situation. Sådana som inte burit på samma gynnsamma förutsättningar som jag. Som kanske tvingas att leva resten av sitt liv med outhärdliga smärtor. Eller som på ett eller annat sätt lever med en mer eller mindre spolierad livskvalitet. Det är många gånger ett liv som i sig inte är något liv. De lever också med svikna förhoppningar då de hade förväntat sig finna resurser att ge dem att anständigt liv. Det är en kategori människor som bör bli föremål för omvårdnad, uppmärksamhet och hänsyn. Tyvärr sker det inte alltid.

I liknande sammanhang har jag tidigare bifogat en dikt i ämnet och som jag dristar mig till att återinföra. Den heter:

Ska den skrotas.

Karossen är från tjugotalet bränslepumpen likaså

Att det därvid kan gå galet kan man mycket väl förstå.

Ty det är många små detaljer som ska fungera varje dag

Och den utstått brakbataljer av väldigt mångahanda slag.

 

Läkarvetenskapen har ett spörsmål som nästan inte har nåt svar

kan detta usla föremål med ålderdomen vara kvar

är det lönt att reparera denna rostiga kaross

eller får man acceptera att den bortsopas som ett boss.

 

Ja, detta är en nogsam fråga? Rent om simpel lönsamhet

Är det rätt att ingrepp våga, om man denna sanning vet

Att min lekamen är en plåga för läkarkårens verksamhet,

som genast vill den krasst avsåga, för dess usla kvalitet.

 

Men så här på ålderns höst jag blott en liten undran har.

Den som väl kan bli till tröst under mina sista dar.

Bli till lisa för mitt bröst och mången ängslig fråga spar.

Kan jag få verka generöst den tid på jorden jag har kvar?

 

Så därför jag en önskan har att jag får leva frisk och sund

I alla dagar jag har kvar. Och till en livsens sena stund

Jag på min sista resa far på en fast och stadig grund

men en gnista jag dock spar till min allra sista blund.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards