injail

Alla inlägg den 3 januari 2018

Av Jöran Lundberg - 3 januari 2018 22:53

Stimulerande verksamhet.

När vi som barn växte upp i 1930-talets Långviksmon minns jag det som en ytterst stimulerande miljö. Inom vissa begränsade möjligheter hade vi en mycket verksam tillvaro. Speciellt min bror Gunnar och jag hade alltid något verksamt ”projekt” på gång. Jag minns at vi en sommar konstruerade en trehjulig motordriven velociped. Av en händelse kom då Daniel Hellström, som då var pastor i Missionsförsamlingen. förbi och stannade till för att ta del av den intressanta konstruktionen. Söndagens predikan behandlade temat ”Skaparglädje”. Han tog då de unga bröderna Lundberg som exempel på den höga tillfredsställelse det gav att skapa något med sina händer.

Fordonets kraftpaket var en gammal dressinmotor med liggande cylinder som inte utvecklade värst många hästkrafter. Det innebar i klartext att vi i de flesta uppförsbackar var tvungna att kliva av och skjuta på om vi överhuvudtaget skulle tänka sig att nå krönet. I utförsbackarna gick den däremot för egen maskin.

Jag tror det är viktigt även för dagens barn och ungdom att få möjlighet att skapa något av egen kraft och med egna unika idéer. Ofta är barnens lekplatser så väl tillrättalagda och utvecklade att det inte finns utrymme för att ta till vara de rätta skaparglöden. Ibland kan en gammal hög med bräder vara tillräckligt för att stimulera till unika storverk. Det händer faktiskt i dag att på en del förskolor strävar man att utveckla barnens egen initiativförmåga, vilket har visat sig vara mycket givande. Inte vet jag om det var bättre förr men jag minns ändå barndomstiden som en mycket fin uppväxtmiljö. Med stor frihet och många fina möjligheter till roliga lekar.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards