injail

Direktlänk till inlägg 31 december 2017

Skifte.

Av Jöran Lundberg - 31 december 2017 22:39

Gott nytt år!

I mörknande Sylvesternatt blir det skifte i årens mängd. 2017 läggs till handlingarna och det nya året 2018 träder till. Alla har vi skiftande erfarenheter av det gångna året. Ömsom vin och ömsom vatten. Det nya året ligger i dunkelhet framför oss och det är bara att ta för sig av vad som erbjuds. Ändå dristar jag mig till att önska alla mina bloggdiggare ett lyckosamt och rikt 2018. Detta med förhoppning om att min blogg skall fungera någorlunda till allas båtnad.

En liten dikt jag hittade i mina annaler får ge en fläkt åt tiden:

Vad tiden lider.

Den som har planer för framtiden

håller sig alltid ung

en sanning som gäller i tiden

för både slav och kung.

 

Men de är noggrant mätta

våra dagar med fin precision

Den sanningen måste vi sätts

som märke för varje aktion.

 

Vem är det då som styr

våra dagar i tidens längd

Vem ser till att dagen gryr

eller mäter antal och mängd.

 

Men detta i dunkelhet svävar

blir endast en fattig schimär.

Även om framåt vi strävar

bara en vindpust vi är.

 

Så lägger vi år till år

det som är gammalt blir nytt.

Vid slutet i början vi står

och ser endast tiden som flytt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards