injail

Direktlänk till inlägg 27 november 2017

Ett gott skratt.

Av Jöran Lundberg - 27 november 2017 22:37

Något lite om humor.

Jag googlade i kväll på ”ett gott skratt” och fick upp en hel del intressanta uppslag. Det är alldeles uppenbart att sund humor i umgänget människor emellan har en viss betydelse för hur väl man mår Jag citerar ett litet stycke uttalat av Leif Salford:Den som har kul lever längre

Stämmer det att ett gott skratt förlänger livet?
– Svar ja! säger Leif Salford, seniorprofessor i neurokirurgi vid Lunds universitet.

Enligt en holländsk studie som sammanställt trettio vetenskapliga studier om glädje är resultatet entydigt; livslängden ökar om man lever ett liv i glädje och positivitet.
– Det talas om en förlängd livstid på tio år, säger Leif Salford och berättar att mycket tidigt i människans utveckling var lusthjärnan den mest centrala delen av hjärnan. Man åt, drack, hade sex och var lycklig.
– När du skrattar utsöndras både endorfin och dopamin. Hjärnan har en fantastisk kommunikation med lymfan, när hjärnan är lycklig så innebär det att immunförsvaret stimuleras.
Skrattet kan också ha andra positiva bieffekter som ett årligt vikttapp på ett halvt till två kilo, Men då måste man skratta högt och hjärtligt i 10–15 minuter per dag. Dessvärre skrattar vi mindre ju äldre vi blir.
– Barn skrattar i genomsnitt 400 gånger per dag, medan vuxna bara ler och skrattar 15 gånger per dag, säger Leif Salford. Slut citat.

Den gode professorn talar om förlängt liv på 10 år, och det är inte fy skam. Det är bara kruxet att undertecknad bloggskrivare har nog redan levt de där tio åren övertid. Jag har nämligen konstaterat att många av mina förfäder hade en livslängd på omkring 78 år. Men om jag fortsätter att skratta kanske jag får ytterligare dispens.

Jag älskar att få mina medvandrare att skratta. Inslag av god humor i umgänget gör det så mycket mer trivsamt. Min älskade hustru och jag besökte i dag hälsocentralen i Husum och i väntsalen kom jag i samspråk med en del bekanta personer från Björnatrakten. Man kan gott påstå att i en sådan miljö är det inte många som spontant känner livsglädje. Men trots detta var det många goda skrattsalvor i vår grupp. Det var nästan så att andra började undra vad det där var för galningar.

I skuggan av Me too-rörelsen är det väl så viktigt med god och positiv humor. Lågtstående humor som negativt berör både kvinnor och män är inget som bör förekomma. Jag strävar efter att min humor skall stärka självkänslan hos dem jag umgås med. Det år en humor som bygger upp. Och som kanske förlänger livet, vad vet jag?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards