injail

Direktlänk till inlägg 17 november 2017

En kväll bland många

Av Jöran Lundberg - 17 november 2017 22:29

En vanlig fredagskväll.

Förr i tiden i min ungdom var det vanligt att man arbetade även halva lördagen. Arbetsdagen, och även arbetsveckan, slutade kl. 1. Då var det helg. Efterhand, jag minns inte exakt när, fick man fria lördagar. Det innebar att arbetsveckan slutade efter arbetet på fredagen. När man njuter en behaglig pensionärstillvaro uppleves veckans slut inte lika markant eftersom alla dagar är egentligen rätt lika varandra. Men ända känns det skönt.

Nu är det så att veckorna är en del av den tid vi har oss tilldelade. Därför tycker man att veckorna bara rinner iväg i väldigt snabb takt. Likasom tiden.

En dikt får illustrera förhållandet:

På tidens staffli.

Att måla en helt vanlig dag

den dag som mitt nu illustrerar

Kan vara ett svårt företag

då nyanser mitt liv karikerar

 

Det kan möjligen vara en grund i grått

med någonting lätt violett

Måhända kanske en strimma av blått

som livet och tiden har mätt

 

Ibland är det färgat i rosenskimmer

somliga dar i gråaste grått

men de nyanser vi ändå förnimmer

är de vi av lyckan har fått

 

Kanhända dagen idag är melerad

en blandning av svart och vitt

måhända är den koncentrerad

till någonting mindre solitt

 

Helheten blir ändå bara kroki

krumelurer av små och banala mått

En skiss med många plumpar uti

som målarens begränsning förrått

 

Men kanske om det bara plumpar blev

den målning jag gjorde i går

som i skilda nyanser mitt liv beskrev

en chans till bättring i dag jag får

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards