injail

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2017

Mitt land.

Av Jöran Lundberg - 10 oktober 2017 20:58

Sverige är fantastiskt.

Jag har berört det i någon tidigare blogg men jag känner att ämnet är än mer aktuellt i dag. Att beskriva vårt land som vår fristad på jorden är angeläget. Om något år har vi varit förskonade från krigshandlingar på svensk mark i 210 år. Det är något att vara tacksam för. Då man blickar ut över vår omvärld och ser hur krig och konflikter formligen massakrerar städer och byar och driver hemlösa människor på flykt. Meningslösa härjningar som raserar länder och kulturer som byggts upp under många sekler. Det är ett elände som vi i vår ombonade tillvaro inte kan inse vidden av.

Ändå är vi tämligen benägna att gnöla och klaga över små missförhållande i vår tillvaro. Jag har själv beskrivit en rad olika omständigheter som tyckts mig varit helt galna. Egentligen petitesser i det stora sammanhanget. Men som ändå upplevs ingripa menligt i vår vardag. Visst är det så att ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Men ofta har man inte den rätta insikten att bedöma alla komplicerade skeenden. Ta till exempel den rännil av flyktingar som söker ett nytt hemland och en meningsfull tillvaro i vårt land. Det är väl ingen fråga som engagerar oss så intensivt. Flyktingmottagande och integration är något som många har skilda synpunkter på. På det personlig planet men även politiskt.  En känslig fråga som vi gärna tillägnar våra mest geniala lösningar. En uppgift som är inbakad i den stora processen är hur man hanterar frågan om ensamkommande flyktingbarn. Många av de som flytt från misären i Afghanistan riskerar att bli hemskickade eftersom landet inte är klassat som riskfyllt. Samtidigt som man avråder svenska turister att besöka landet då det är för riskfyllt. Flyktingmottagande och integration är således en knepig fråga för vårt kära Sverige.

Att känna trygghet och välstånd är ändå det som kännetecknar tillvaron i vårt land som vi därmed har anledning att älska och högakta. Jag bifogar en dikt jag skrivit vid något tillfälle som heter:

Mitt land.

Mitt land är min fristad på jorden

Mitt land är ljuvlig fågelsång

Mitt land är de dukade borden.

Mitt land är en sommar en gång.

 

Mitt land är en stig över heden

mellan stolta stammar den går

Mitt land är de skimrande skeden

som lyser av dagar och år

 

Mitt land är spegelblankt vatten

Mitt land är den forsande ström

Mitt land är den skimrande skatten

Mitt land är min ro och min dröm.

 

Mitt land är strävsamt knog

Mitt land är läkande ro

Mitt land är en valkig hand på en plog

Mitt land är hopp och framtidstro.

 

Mitt land är Torsten, Per och Stina

Mitt land är ock Luka o Raohad.

Mitt land är ungdomar fina

Men också flyktingen ifrån Dahad.

 

Mitt land är min framtids lycka

Mitt land är gemenskap och frid

Mitt land är den plats jag vill smycka

till de skimrande rosornas tid.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards