injail

Alla inlägg den 30 augusti 2017

Av Jöran Lundberg - 30 augusti 2017 22:08

En felaktig sitation.

Jag hade förmånen i kväll se MODO vinna över Timrå i ishockey. Det spelas för närvarande den så kallade SCA-cupen där bland annat dessa lag ingår tillsammans med Björklöven och Mora. Vad jag kan förstå var det Mittmedia som stod för sändningen. Matchen kommenterades av två personer som jag inte uppfattade namnen på. I varje fall, den som var huvudkommentator och följde matchen som speaker kommenterade alla situationer med att genomgående kalla dem sitationer. Lite av språknörd som jag genom åren blivit reagerade jag starkt på hans bruk av just det ordet. Jag såg mig tvingad att rådbråka SAOL när jag kom hem för att se efter om det verkligen fanns ett ord som sitation. Jag konstaterade snabbt att så inte var fallet. Samtidigt upplever jag att fler och fler använder just det ordet i sitt dagliga tal. Det kan vara möjligt att ordet kommer att få reviderad stavning och uttal så att man i framtiden kommer enbart använda ordet sitation. Det kan vara ett enklare uttal för den som använder det ofta.

För en som av olika anledningar har tillgång till historiska dokument ser att svenska språket har avsevärt förändrats under seklernas gång. Den förändringen fortgår sannolikt alltfort så att om några hundra år känner man inte igen stora delar av ord och uttryck vi har i dag. Detta får man nog betrakta som en naturlig process. Man kan också leka med tanken att svenskan, som pyttelitet språk i världen, kommer så småningom försvinna. Men det är troligen en långt utdragen historia. Min generation kommer sannolikt inte uppleva den.

Därför sover jag gott om natten.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards