injail

Alla inlägg den 29 augusti 2017

Av Jöran Lundberg - 29 augusti 2017 22:24

Poetens dilemma.

Det är min ambition att nu och då ha poetiska inslag i min blogg. Dels för att det är ett av mina intressen men också för att det är ett sätt att skapa lite omväxling i utbudet. Men det är inte så gesvint alla gånger at ständigt skapa nytt material. Av den anledningen blir det repriser lite nu och då vilket ni säkert uppskattar. Det är faktiskt så att ibland får man ett uppslag och en idé till en dikt och då kan den bli till på nolltid medans jag ibland arbetar någon vecka, av och till, med några versrader.

Bifogar därför en dikt med anspelning på dagens rubrik:

Poetens dilemma

Att vara på hugget varendaste dag och ständigt kunna ta nya tag

som handlar om självaste livet

finna nya idéer av olika slag med idel snirkliga snillrika drag

det är inte särdeles givet.

 

Att ständigt vara spirituell skriva ett kvillrande kväde var kväll

är den uppgift i livet jag har.

Därför blir jag så lycklig och säll och tålmodigt tål var litet gnäll

då uppslagen finns alla dar.

 

Det gäller då att formerna finna och ständigt för brännbara meningar brinna

till läsarens sköna behag.

Fast jag är arg som en ilsken tigrinna kan ändå ibland motiven försvinna

i brist på nya förslag

 

Det måste då finnas form och finess i var mening med ackuratess

som skapar skön tolerans.

Som avvärjer varje form av tristess behagfullt behagar all världens nobless

med poetisk subtil substans

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards