injail

Alla inlägg den 18 augusti 2017

Av Jöran Lundberg - 18 augusti 2017 22:03

En fråga om lönsamhet.

Jag har en bekant som trots att hon var väl över nittio år bedömdes klara en stor hjärtoperation. Ett spörsmål som därvid uppkom var en fråga om lönsamhet. Skall man verkligen göra ett så stort ingrepp på en så åldrig patient. Nu verkställde man ändå operationen och hon lever i dag ett drägligt liv mot hundraårsstrecket.

Spörsmålet gäller egentligen alla åldringar och är även i mina tankar emellanåt. Följdriktigt har jag därför tecknat ner detta i ett litet epos som lyder som följer;

Ska den skrotas.

Karossen är från tjugotalet och pumpen likaså

Att det därvid kan gå galet kan man mycket väl förstå.

Ty den utstått brakbataljer av mångahanda slag.

och det är många små detaljer som ska fungera varje dag

 

Läkarvetenskapen har ett spörsmål som nästan inte har nåt svar

kan detta usla föremål med ålderdomen vara kvar

är det lönt att reparera denna rostiga kaross

eller får man acceptera att den bortsopas som ett boss.

 

Ja, detta är en nogsam fråga? Rent om simpel lönsamhet

Är det rätt att ingrepp våga, om man denna sanning vet

Att min lekamen är en plåga för läkarkårens verksamhet

att tanken genast krasst avsåga.  Den för dess trivialitet.

 

Så därför jag en önskan har att jag får leva frisk och sund

I alla dagar jag har kvar. Och till en livsens sista stund

Jag på min hälsoresa far på en fast och stadig grund

ty en gnista jag dock spar till min allra sista blund.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards