injail

Alla inlägg under juli 2017

Av Jöran Lundberg - 3 juli 2017 22:20

Annorlunda väder.

Efter att ha varit soligt och varmt några dagar fick vi i dag ett efterlängtat regn. Även om det inte blev några större mängder fick ändå växtligheten en behövlig rotblöta. Just nu står lingonen i full blom och är i behov av bevattning för bärskörden. Många andra av skogens bär mår också gott av att få känna den livgivande fukten. Det verkar av väderprognosen att döma som om att vi får nöja oss tills vidare med det lilla regn som kom i dag.

Jag fann en väderdikt som troligen figurerat i någon av mina bloggar förut men jag bifogar den i alla fall. Den heter:

Det ante maj.

Regn och rusk med disigt väder

är det som gäller för i dag

Ett stilla regn naturen kläder

ett fenomen som gör att jag

helst vill vistas inomhus

 

Då kan jag min välgång tillfredsställa

med varjehanda sysslor av och till

och sluta att om rusket gnälla

för att i stället lägga till

min röst för sommarnattens ljus

 

Det är väl blott att acceptera

den typ av väderlek man får

man kan ej kaxigt  ignorera

vad vädergudar föreslår.

i detta digra larm och brus

 

Så är det vädergudens lag som gäller

för sommartidens alla dagar

det som blott naturen tillfedsställer

men som också mig behagar.

Och får väl tålas utan krus

Av Jöran Lundberg - 2 juli 2017 21:46

Förkortningar.

I vår vardag omges vi dagligen med massor av olika förkortningar. Vi använder dem tämligen frekvent men har ofta inte en aning om vad de står för. Jag har till exempel alltid haft för mig att GPS i bilen har stått för ”Gumman på sidanom” men så läste jag häromdan att det betyder Global Positioning System. Nästan dagligen hör vi också förkortningen DNA, men bryr oss inte om hur den egentligen skrivs ut. Men å andra sidan är just den förkortningen mycket enklare att säga än Deoxyribonucleic acid som den skall uttalas.

Ibland är det också förkortningar i förkortningarna som tillexempel i ABB (Asea Brown Boveri) där Asea är en förkortning av Allmänna svenska elektriska aktiebolaget. Globalt finns det massor av förkortningar. Exempel på sådana är: Unesco = United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation, på svenska; Förenta Nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur. Eller UNICEF = United Nations Children´s Fund som är FN-s barnfond  och WHO = World Health Orgaanization (Världshälsoorganisationen)  samt  WWF = World Wildlife Foundation (Världsnaturfonden)

Det skulle kunna skrivas mycket om olika förkortningar men begränsar mig nu till GNOG som betyder:

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 1 juli 2017 21:54

En skvaltkvarn berättar.

När jag föddes var världen helt annorlunda. Det var i mitten av 1800-talet och folket i de små skogsbyarna levde på sina små oansenliga odlingar. Med slitsamt arbete lyckades man skapa sig ett drägligt liv.  Man hade nått så långt att kornet man sådde gav skörd. Det var då jag kom till. En porlande bäck var den kraft som fick min kvarnsten att rotera. En virvlande dans som malde sönder kornet  för att finna det livgivande mjöl som doldes i varje gryn.

Under den tid som förflutit sen dess har jag upplevt en skiftande tillvaro. Det har varit tider då jag varit helt övergiven och riskerat att helt försvinna. Men också tider av lycka och framgång då jag haft en viktig uppgift i människors liv. Min dräkt har genom åren förändrats och vissa tider ville jag rodna av blygsel över min urusla situation. Men som genom ett under har jag överlevt intill denna dag. Numera lever jag en lycklig pensionärstillvaro då man kan säga att jag vilar på mina lagrar. Under olika årstider står jag där som en relik från svunnen tid.

Men så de senaste dagarna har det hänt något  förunderligt. Återigen släpptes det livgivande vattnet på och kvarnstenen dansade den virvlande dans den egentligen är ämnad för. Och i dag var jag åter i händelsernas centrum. I dag var det  fest omkring  skvaltkvarnen i Lockstatorp vilket upplevdes av en gamling som jag som något alldeles alldeles underbart. Det var som ett mirakel.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards