injail

Alla inlägg den 15 juni 2017

Av Jöran Lundberg - 15 juni 2017 21:48

Konsten att välja.

Har ni tänkt på att under livets olika skiften står man inför många tillfällen då man måste fatta viktiga beslut. Sådana som kan påverka hela ens livinriktning. Man står inför valet att välja rätt utbildning. Ett beslut som också påverkar ens yrkesval. Ibland kan det vara så komplicerade valsituationer att man inte kan ana dess konsekvenser.

Någon gång emellanåt tänker jag på att om jag i ett visst skede fattat ett helt annorlunda beslut. Till exempel ett helt annat yrkesval hur annorlunda mitt liv då gestaltat sig. Den frågeställningen har nog de flesta ställt sig inför. Och kanske med fantasins hjälp målat upp ett helt annorlunda liv. Det är också rätt många som mitt i livet byter yrke och därmed också livsinriktning. Vissa politiker har till och med talat sig varm för ett system där man någon gång under sitt yrkesliv växlar in på ett helt annat spår.

Ibland kan det också hända att man av någon orsak tvingas in i ett helt annorlunda liv. Skeenden som man själv inte kan påverka, såsom sjukdom, krämpor eller andra svårigheter. En sådan situation kan vara näst intill ohanterlig eftersom det ofta innebär svåra och smärtsamma beslut. Önskvärt vore att det vid sådana tillfällen skulle finnas ordentliga skyddsnät i form av rådgivare som stöd för att fatta de rätta vägvalen.

Man någon enstaka gång kan valet vara väldigt enkelt. Något som nedanstående anekdot ger en aning om.

Adam, älskar du mig?

Javisst, Eva, vem annars.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards