injail

Direktlänk till inlägg 6 juni 2017

6 Juni.

Av Jöran Lundberg - 6 juni 2017 21:50

Nationaldagen.

Så har vi firat vår nationaldag. En hyllning till Sverige som vårt älskade fosterland. Nyss har nationaldagsfirandet på skansen avslutats. Det var ett traditionellt program med deltagande av kungafamiljen, statsministern och många skickliga artister. En speciell känsla infinner sig alltid när Sverige står i focus för vårt intresse.

Hos oss firades också nationaldagen traditionellt med ett gediget program på hembygdsgården i Björna. Björna sockens hembygdsförening i samarbete med svenska kyrkan stod för arrangemanget. Högtidstalet hölls av Per Hägglund och Anja Winek Albertsson höll en andakt. Sång av Jenny Sahlén och Sara Sjöberg. Medverkade gjorde också sånggruppen Ny Glädje. I det soiga men lite blåsig vädret hade många mött upp till firandet. Förutom några foton vill jag bifoga min dikt: En bön för Sverige.

En bön för Sverige

Du Gud som ärligt bryr dig varje dag

om alla små och stora riken på vår jord

Du har en diger uppgift det förmodar  jag

din arbetsdag blir lång är jag förspord.

 

Tack  i alla fall för att du skänker

din omsorg och din nåd i rikligt mått

din stjärna också för den arme blänker

du vill vårt sanna väl jag har förstått

.

Om med en enkel bön jag får dig störa

vill jag nämna Sverige som mitt fosterland

Jag önskar att du alla mänskor vill beröra

och skydda dem uti din starka hand.

 

Du har förmågan att förändra  världen

ge mål och mening för var vilsen  själ

Du kan också leda oss på färden

det vet vi när du slösar med ditt sanna väl.

 

Så beder vi att du skall innesluta

med din välsignelse vårt kära fosterland

en hoppets atmosfär vi skall få njuta

sammanbundna med ditt starka band.

 

Med full förtröstan ser  jag tiden an

den framtid som du ger oss alla dar

Med din välsignelse och nåd vi kan

tro att omsorg du om  alla har.

 

Så lägger vi vårt land i dina händer

i tron att du beskydd oss ger

På dig förtröstar vi vad än som händer

och att du alltid till vårt bästa ser. Amen


 

En intreserad publik hade samlats.

 

Jenny Sahlén sjöng många vakra sånger tillsammans med Sara Sjöberg

Per Hägglund höll högtidstalet.

   

Sånggruppen Ny Glädje medverkade också med sjön sång



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards