injail

Alla inlägg under maj 2017

Av Jöran Lundberg - 7 maj 2017 22:48

Trubbel.

Jag har vid ett flertal tillfällen kommenterat den turbulens det politiska spelet har orsakat inom region Västernorrland. Kommentarer som i stort sett ägnats den politiska konstellation som innehar majoriteten. I lördagens nummer av vårt husorgan kunde man läsa om ett sensationellt av hopp även inom den borgerliga s.k Vårdalliansen. Den unga kvinnliga politikern Soledad Enriquez, som företräder KD, har helt plötsligt beslutat sig för att lämna alla sina uppdrag för region Västernorrland. Motivet för hennes beslut säger hon vara att hon blivit motarbetad som ung kvinna och småbarnsmor. Förutsättningarna att bedriva  politik i landstinget existerar inte. Organisationen är trög och det finns en generell trötthet. Hon nämner också att några i majoriteten lagt ett förslag om bebisförbud i fullmäktige. Ett förslag hon anser vara helt riktat mot henne personligen när hon som småbarnsmor vid et tillfälle var tvungen att ha sin bebis med sig vid en session.

Mellan raderna kan man läsa att det troligen inte är hela sanningen. Genom sitt sätt att bedriva en progressiv och ifrågasättande politik har hon sannolikt skapat motsättningar även inom de egna leden. Man kan ana att hennes handlingsutrymme begränsats. Det är ett förhållande som belyser hur svårt det är för unga personer, speciellt kvinnor, med familj och yrkesliv att som fritidspolitiker utmana det rådande etablissemanget.

Detta är i grunden en tråkig utveckling eftersom det bidrar till att cementera ett system som är dominerat av beslutsfattare man snällt kan beskriva som menlösa. Det är därför en angelägen uppgift att i framtiden åstadkomma bättre förutsättningar för en föryngring.

Av Jöran Lundberg - 6 maj 2017 22:45

”Blandad” kör.

Efter en kördag i missionskyrkan var det i kväll läge för en trivselafton. Förutom att en barnkör sjöng framträdde också den nybildade Trivselkören. Den bestod till stor del av ”nysvenskar” som lärt sig svenska vårsånger m.fl

Några bilder från tillfället.


 

Ovanstående bilder från Trivselkören med många nysvenskar som bor i Långbiksmon  


En barnkör.

 

 

Av Jöran Lundberg - 5 maj 2017 22:56

Helgdagskväll.

Åter igen har en vecka lagts till hävderna. Den tid vi förbrukat kommer inte igen, den är evigt förbi. Det manar oss till eftertanke och en fråga? Vad gör vi med vår tid, hur brukar vi den? Att rätt bruka den tid vi får oss tilldelad bästa sätt är en grannlaga uppgift. För den uppgiften finns det ingen given facit, vi får bara göra så efter vår ringa förmåga.

Till det bifogar jag en gammal dikt:

Helgsmål

Det lider mot kväll. Dagen är till ända

I mitt enkla tjäll  skall natten snarligt lända.

 

Ofta jag funderar om meningen med livet

Hur någonting fungerar,  det liv som är oss givet.

 

Det finns många svar på frågorna jag har

I natten stilla, klar en mångfald tankar far

 

Det är som i en dimma  när verket nått sitt slut

I nattens tysta timma jag fridfullt vilar ut.

 

Dock, något som är givet och ständigt går igen

Det är att detta livet är mycket skört, min vän

 

Av Jöran Lundberg - 4 maj 2017 22:15

Ordanalys. Björnamåle.

Jag har undrat lite över orden jett, jetta och gatt. Jett och jetta kan väl närmast översättas med måste eller vara tvungen. Ordet gatt kan översättas som: ”Jag var tvungen.

”Jäg jett stelle kräka”= ”Jag måste utfodra kreaturen.”

”Vä tö´fell jetta ha ass n´banan” = Vi torde väl ska ha oss en banan”.

”Ja ble sä dyngnöde sä ja gatt fara på huse” = Jag var så nödig  så jag var tvungen till att uppsöka toaletten.

”Jäg jett valle skiberna sä dä gå geschvint då jäg ska ränne däri anörja.” =  ”Jag måste valla skidorna så att det går lätt när jag ska åka i skidspåret.”

”Då man ska ha säg n´smargås jett man klirne smöre på´n brökakke. ” = ”Skall man ha sig en smörgås måste man bre smör på en brödkaka”

”Man tö´fell jetta betala utskyldern sä man int bli lagfören.”=  ”Man måste väl betala skatten så man inte blir lagsökt”

”Jäg jett fäll je mä bårli n´hänn skrivninga, sä jäg kan gå å lägg mäg nan gang.” = ”Jag måste väl sluta med beskrivningarna, så jag får gå till sängs”.

Av Jöran Lundberg - 3 maj 2017 20:55

En dag vid skvaltkvarnen i Lockstatorp.

Det är ett gäng ifrån Björna hembygdsförening som planerar för en ”Kvarndag” vid skvaltkvarnen i Lockstatorp. Den är planerad till lördagen 1 Juli. I dag var vi upp till kvarnen för att kolla hur den klarat vintern. För ett några år sedan helrenoverades både kvarnhus, tilloppsränna och maskineri, så vi kunde bara konstatera att den är i toppskick. Lite små åtgärder tarvas för att leda mer vatten till kvarnrännan. Annars funkade det riktigt bra.

Jag bifogar några bilder från besöket. Tyvärr missade jag att ta ett foto av deltagarna vilket är en brist. Vi var knappt ett tiotal.

Den nyligen renoverade skvaltkvarnen i Lockstatorp.

 

Kvarnstenarna och matningen av kornet.

 

Naturligtvis kokade vi kaffe i den gamla sotiga pannan. Det smaklade alldeles utmärkt. 

Av Jöran Lundberg - 2 maj 2017 21:57

Ord och uttryck i Björnamåle.

Nästan alltid då någon uttrycker sig på Bjönamåle säger man att han talar ”bondska”. Till och med kan man kalla en sådan att den är ”bonnet”. Och vår dialekt är ju i realiteten ett bondmål som fordomdags talades av gemene man. Som varje uppmärksam bloggdiggare har erfarit älskar jag att trånga in i dialektens olika mönster.

Uttryck som jag  rört mig vid den senaste tiden är orden He, Hedd och Hedde. Dessvärre har jag inte funnit någon adekvat översättning av dessa ord eftersom betydelsen varierar i beroende på deras funktion i olika meningar.

He däg bårli anörja!” översätts lämpligen med; Ur spår! Eller: Stig ur skidspåret. Lämpa dig undan.

Na Marja hedde grommen bårli åkokepanna dippå kasa. = Marja kastade sumpen ur kaffepannan på gödselhögen.

Man tö fell jetta he säg at skogs. Öm dä ska bli hagge na´n ve. = Man blir väl tvungen att fara till skogs. Om det skall bli någon ved huggen.

Va hedde du terpentikeln bårli väggklocka? = Var lade du pendeln från väggklockan?

Ha du hedd höfore å blöta att kräka? = Har du gett kreaturen deras mat?

Vad jag kan utröna är väl närmaste översättning: Placera, Placerat och Placerade.

Av Jöran Lundberg - 1 maj 2017 22:33

Vår vår.

Våren kan ibland vara rätt svår. Som den senaste månaden vilken verkligen bjudit på Aprilväder var och varannan dag. Fortfarande då vi skriver första Maj är det rätt otrivsamt väder. Visst har det varit lite solsken i dag men fortfarande en kall och narig nordanvind. Men det är vi vana vid den här tiden. Samtidigt som vi vet att det om en tid blir sommar och förhoppningsvis, varmt.

Jag har börjat på en vårdikt som jag bjuder på en del av:

Vorn.

Då båna far ne  ti kjekalere över stövelskafta

Å granrisbuskern  stå å glises ti tjälskötta

Då järe vorn.

Då sola änteligen fott förmågan å krafta

Att terne bort snön. Sä vä slepp skötta

Då järe vorn.

 

Då bara länger å länger bli dagarn

å sola, hon bärsvä ä oppe nan stann

Då järe vorn

Å man könn si att de ska tappå gro däri  hagarn

söm börje bli grörn å rosen å grann.

Då järe vorn.

 

Då dyngtäven far söm en osali ann

Över tarpe. Sä dä göfte sä illt

Då järe vorn

Å brukta ska spris över allte lann

Å man få jobba å slite hejvilt

Då järe vorn

 

Då bjerkern stå å fundär däri sola

Å ônner ôm dä ska bli nan sömmar i år

Då järe vorn

Ôm damm ska ta fram härddaskjola

Sä damm dell slut ti grörnkläa står

Då järe vorn.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards