injail

Alla inlägg den 26 maj 2017

Av Jöran Lundberg - 26 maj 2017 22:32

Myggrike.

När sommarvärmen kommer då kommer också en del företeelser som hör årstiden till. Under den senaste veckan har Tallbacken invaderats av inande varelser av mycket stingslig art. Bloggskrivaren som vistats utomhus med diverse göromål på tomten har antastats av dessa marodörer. Förhållandet har resulterat i diverse små svullnader som vållat en del obehag. Som tur är vänjer man sig relativt snabbt att hantera  dessa okamratliga kompisar. Det verkar också som att det byggs upp ett kroppsligt försvar som gör situationen hanterbar.

Den allra värsta anstormningen av mygg jag har upplevt har varit vid fjällvandringar i Sarek. Jag minns vid ett tillfälle när en av deltagarna var nödgad att på grund av sina trängande behov blotta sin akter mitt i en svärm av blodtörstiga flygfän. I samma sekund som han drog ner byxorna var ändalykten  ockuperad till sista plats. Det fanns ingen tid till meditation vid det tillfället utan proceduren avslutades abrupt för att om möjligt undvika framtida men.

Inmarschen till Sarek skedde oftast genom Rapadalen varvid man passerade nybygget Aktse beläget under Skefes klippa. Där bodde vid den tiden fjällmannen och jägaren Sigge Länta som med tiden blev en av mina allra bästa vänner. Vid ett tillfälle då vi en kväll stod ute och samspråkade tyckte jag att Sigge var så hiskeligt skäggig. När jag synade honom lite bättre såg jag att det inte var skägg. Det var istället mygg som invaderat hela hans ansikte. Men detta tycktes inte bekomma honom det allra minsta. Han var så van vid deras närvaro att han kunde låta dem ostört suga i sig substans som gjorde det möjligt att producera nya generationer illvilliga rackare. Hans taggade immunförsvar kunde också hantera eventuella efterverkningar.

Just nu har vi kyligare temperatur här på Tallbacken vilket bidrar till att myggen uppträder mera sparsamt. När det vankas regn drar de sig också oftast tillbaka.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards