injail

Alla inlägg den 25 maj 2017

Av Jöran Lundberg - 25 maj 2017 22:11

En hyllning till sommaren.

Sakta , sakta börjar det att grönska även här på Tallbacken. Dagarna är långa och kvällarna ljusa. Det är en underbar tid vi går till mötes här. Den gamla häggen som varje år prunkar med tusentals blommor har fått små gröna blad och visar redan anlag till blomning. Det är förunderligt men det känns varje år som ett mirakel. Att få leva mitt i detta är en förmån som hör livet till. Varje sekund i denna ljuvliga tillvaro blir en hyllning till skaparen. Att fånga tiden i flykten blir därför en angelägen uppgift.

Jag hittade i mina gömmor en dikt vars innehåll förstärker ovanstående ankar.

Den heter:

Guds under.

När jag ser din himmel och din sköna jord

allt  du skapat med din starka hand.

Där  du o Herre dukar livets  bord.

Och ljuset vänligt smeker hav och land

 

Markens grönska jordens fägring det skönaste vi sett

fåglars sång i trädens gröna sal.

Känslan av att vara med naturen ett

Åkerns gröda, solens strålar över berg och dal.

 

Gudsgemenskap  ett liv så rikt oss ger

I blommans fägring syns hans klara bild

Livets under. Ett mirakel det  vi ser

där Faderns omsorg tonar fram så mild.

 

Så får vi vara mitt i detta  under.

Med våra sinnen, njuta livets märg.

Vi  förnimmer sommarns högtidsstunder

då vi upplever verklig fest och färg.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards