injail

Alla inlägg den 14 maj 2017

Av Jöran Lundberg - 14 maj 2017 22:23

Käbbel.

Följde partiledardebatten i Tv i kväll. Trots att programledarna strävat efter att spetsa till debatten genom olika dueller blev det enligt mitt tycke endast rappakalja. De olika blockens ståndpunkter var redan från början förutsägbara och dessutom tämligen låsta. Det var i många fall rena ordklyverier. Det ena blocket kan till exempel påstå att arbetslösheten sjunker medan motstående block med emfas hävdar att den stiger. Och båda sidor kan faktiskt ha rätt. Detta beroende på olika sätt att räkna. (med eller utan nysvenskar). Sverige befinner sig just nu i en markant högkonjunktur med god efterfrågan på varor och tjänster, speciellt från utlandet. Detta gör det naturligt nog lättare att genomföra kostsamma reformer. Personligen skulle jag vara mer intresserad av att genomföra en lite stramare ekonomisk politik och i stället försöka skapa en buffert för framtiden.

Ett ämne som verkar vara kärt att debattera det är ”vinster i välfärden”. När privata vårdgivare med samma summa i potten förmår skapa  både nöjda, välvårdade ”kunder”, personal som trivs och överskott ses det som något oseriöst. Ett överskott som i många fall används till förbättringar i verksamheten. Samtidigt måste man, hävdar jag, ha respekt för de olika sidornas ståndpunkter.

Nu finns det uppenbar risk för att bloggskrivandet  kan bli hackigt lite framöver. KäraHustrun och jag ämnar resa bort några dagar och det beror på om jag kan finna en användbar dator. Om inte får ni väl botanisera bland gamla bloggar för att om möjligt finna något guldkorn. Lycka till!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards