injail

Alla inlägg den 27 april 2017

Av Jöran Lundberg - 27 april 2017 22:58

Om nyttan av att vara positiv.

De flesta av er har väl någon gång hört historien om de två skoförsäljarna. Om inte, blir jag väl nödgad att berätta den som ett exempelö på olika sätt att bedöma sina förutsättningar.

Det var två skoförsäljare som skickades ner till Afrika för att sälja skor. Efter en tid sände den ene hem till sin firma ett telegram med följande lydelse: ”Här är stört omöjligt att sälja skor, alla går barfota”.  Men den andre försäljaren var mer optimistisk så  han sände ett telegram som lydde så här: ”Här finns alla möjligheter att sälja skor, alla går barfota. Så skicka ett stort parti”.

Även om ovanstående anekdot mest hör till fablernas värld tror jag ändå att om man anammar en positiv livssyn och ser det mesta från den ljusa sidan lever man ett mera harmoniskt liv. Den ofantliga turbulensen i vår omvärld med katastrofer som avlöser varandra i en oändlig räcka gör det minsann inte lättare att se allting från den ljusa sidan. Jag tror det är nödvändigt ibland att låta en del av dessa hemska sinnesintryck få rinna av utanpå utan att ta allt för nycket inom sig. Det är säkert inte särskilt hälsosamt att älta dessa förhålladen eftersom man ändå har små möjligheter att i någon större utsträckning påverka skeendet. Å andra sidan känner säkert en del det stimulerande att i någon mån engegera sig i olika missförhållanden.

Vi lever ju i stort sett hela livet med vår tankevärld. Tankar och handinger som griper in och formar vår tillvaro mer än vi anar. Jag tror att om vi kan styra dessa tankar i en positiv riktning så är mycket vunnet. Negativa tankar har lätt för att göra oss deppade. Någon gång emellanåt när det för mig känns som en riktig gråvädersdag och allting är svårt och deppigt, då brukar jag frammana i min tankevärld något ljust och soligt minne. Kanske från en skön och avkopplande semester eller från någon i bekantskapskretsen som uppträtt extra stimulerande och roligt. Har man förmågan att skingra tunga och sorgliga tankar påverkas vårt psyke genast i positiv riktning. Inte för att ägna sig åt sorglös världsfrånvändhet utan för att stärka vår mentala hälsa.

Jag har i någon tidigare inlaga i ljusa ordalag beskrivit den bygd och den miljö vi lever i. Den natur som omger oss är så underbart skön att det finns inte dess like. Samtidigt ser vi att framtidsutsikterna för landsbygden och den värld vi omger oss med, inte år särdeles ljusa. Jag gjorde i våras en tur tillsammans med ett antal kompisar, upp bland tassemarkerna i kommunens norra delar. Det är beklämmande att se hur den ena lilla skogsbyn efter den andra har avfolkats och lämnats åt sitt öde. Byar som förr sjöd av liv och verksamhet. I en snar framtid kanhända förarlösa maskiner, som styrs via sattelliter, skördar de enorma tillgångar i form av skogsråvara som finns i dessa områden. Då är människan borta.

I det prespektivet är det lätt att se allting i svart. Våra utsikter att forma en meningsfull framtid ter sig inte särdeles ljusa. Det är då det blir så extra viktig att se det positiva i tillvaron.. Jag tror att om vi  går samman och i enighet kämpar för det vi tror på kan det ge glädjande resultat.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards