injail

Alla inlägg den 14 april 2017

Av Jöran Lundberg - 14 april 2017 21:24

Förr och nu.

I dag är det långfredag, en av dagarna i påskfirandet. En viktig dag i religiös bemärkelse jämsides med påskdagen. Förr i tiden hade långfredagen en helt annan prägel och firades med stört allvar. Den dagen fick de världsliga tingen träda i bakgrunden för stillhet och ro. Endast de nödvändigaste sysslorna uträttades och i stort sett alla profana arrangemang, som till exempel bio och dans var inställda. Jag minns som barn jag tyckte det var en tråkig dag eftersom det inte var sågs med blida ögon att syssla med det som var roligt och lekfullt.

I nutiden är det helt annorlunda. Då är det nästan som en vanlig fredag. Under påsken är alla upptagna med att fylla sin ledighet med allehanda olika aktiviteter. Att göra en resa är väldigt vanligt, ofta på skidsemester i fjällen. Eller på annat sätt fylla sin lediga tid. Påskfirandet med allt vad det innebär blir en sekundär omständighet. Det tycks som om pendeln har slagit över åt motsatta hållet.

Jag tror att detta förhållande är en del av den moderna tidsandan. Således kommer vi att få leva med den vare sig vi vill eller inte. Även om jag anser att folk skulle må bra av att någon gång emellanåt få känna verklig vila och ro.

Med det önskar en avstressad bloggskrivare er alla ett trivsamt påskfirande.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards