injail

Alla inlägg den 26 februari 2017

Av Jöran Lundberg - 26 februari 2017 21:42

Att ta sig fram med bak.

Att baka tunnbröd är något som praktiserats sedan hänsvunnen tid. Att grädda brödet vid öppen eld tillhör också en gammal tradition. Säkert har tunnbrödsbakningen existerat ända sedan man lärde sig att odla säd. Hos oss här i Norrland har kosthållningen i stor utsträckning baserats på hembakat tunnbröd. Jag minns ifrån min ungdom att vi , utöver det gängse tunnbrödet, även bakade det vi kallade ”tidningsbröd”. Det var ett mycket tunt kavlat korntunnbröd som, speciellt om sommaren användes till  ”bryta” i långmjölken. Det vi kallade ”tetbryta”. Det var en mycket god och svalkande maträtt om sommaren.

Av den anledningen har vi på Tallbacken hyrt samhällets bagarstuga i morgon och ämnar praktisera detta urgamla hantverk. Det är nämligen så att vår dotter Ulrika är hemma från Gotland, på ”sportlovet” tillsammans med Johanna , ett av våra barnbarn. Då sköter de att kavla ut kakan och jag är städslad att ”ta ônna”. Det innebär att jag färdigställer kakan och gräddar den. Det brukar fungera alldeles utmärkt. Ni ska inte tro att det blir några stora mängder bröd. Vi gör det dels för att det är stimulerande och dels för att sedan få njuta av härligt färskt tunnbröd.

Kanhända blir det framdeles en rapport om hur vi lyckats med vårt bakande.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards