injail

Alla inlägg den 23 januari 2017

Av Jöran Lundberg - 23 januari 2017 21:49

Den tänkande lantbrevbäraren.

En visa som ”PostArtur” gärna lyssnade till var visan om Den tänkande lantbrevbäraren. Text av Hjalmar Gullberg och melodi av Gunnar Thuresson. Den lyder som följer:

Den tänkande lantbrevbäraren 

 

Jag är en lantbrevbärare, jag går i snö och is,

och intet är mej kärare, än gå på detta vis.

Om världen än blir vrångare, för yrket jag ej skäms,

min äldste föregångare, Merkurius benämns.

Mitt kall hör till de ringare, ej vingar har min häl,

dock är jag överbringare, av bud från själ till själ.

 

Av lyckan borde mänskorna få lika,

det skar mej in i märgen så jag frös.

När jag bar pengar till de redan rika,

och kravbrev till en medellös.

Jag ville gå med väskan över mossen,

till torpet med som kärlekspostiljon.

Men till sin flicka skrev kanhända gossen,

ett avskedsbrev i hjärtlös ton.

 

Den ville jag ge guld och diamanter,

som skördat stenar där han gått till fots.

Men ofta bar jag brev med svarta kanter,

till en som redan sörjde nog.

 

En hungrig mätta och en törstig läska,

så borde väl min uppgift ha sett ut.

Jag går omkring med ödet i min väska,

men i förseglat konvolut.

 

Och mästare vars bud jag går kanhända,

varför är mångas liv så rått och kallt.

Låt mej få gripa in en gång, en enda,

och till det bästa ordna allt.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards