injail

Alla inlägg under december 2016

Av Jöran Lundberg - 7 december 2016 21:22

En brottningskamp

Någon gång emellanåt får jag lust at skriva dikter med bibliska motiv. Men det är mera sällan jag då skriver på Björnamåle. Ett undantag är den dikt jag bifogar min blogg i kväll som skildrar Jakob brottningskampsvid Jabboks vad. Den lyder som följer:

Vid Jabboks vad.

”Jäg släpp däg i´nt,” sa´n Jakob då han brôtes vä Gud!

Han va lit¨n å klen, sä  dä va hårda bud

Hörr de skull slut, de va no ganska givet

 

Han hadde täje ne grepp å kämpa för livet.

Vem du än ä gett du tjvunget välsign mäg.

Jäg är tjurit å bäg så jäg gå int nan väg.

Jäg brôtes dells mararn, ôm növändit är

Din välsignels vell ja ha, dä ä dä jä begär.

 

Min välsignelse får du, sa den främmene kär

Du ha brôtes ärlit, å vönne, den Jakob du är

Israel ska du kalles framgent i tiden,

Den löna fo du, för du ha vönne sttriden

 

Men söm e minne ske jeg sla däg på ron.

Dä gör jäg bara bara för å stärk däg i tron.

För då du gå kring å halt häri live

Du allten sku minnes va de ä söm va skrive.

 

Välsignelsa behöv vi väl lite te mans,

Ôm dä skull bli rektet å ve känns vara hans.

För ôm de skull på Herranom bero

skull vä stärkes varn da i vönn klene tro.

 

Fast vä ä häppå jorla bara ett bloss

Sä ha vår Herre sån omsorg om oss

Att  Han vell beskärm ass varevige da

Å hjalpe ass hemåt. Den tron ha ja.

 

Av Jöran Lundberg - 6 december 2016 21:11

En pensionär

Jag är pensionär och då har jag så brått

Då måste jag fylla den lilla tid jag  fått

med allehanda saker som faller på min lott

det är ej alla gånger det synes vara flott

ty efter det jag länge uti striden stått

ett ständigt rantande efter nonsens rått

 

Det är mycket sällan som det blir nytillskott

av det som gör att jag kan leva gott

ty av min energi finns inget överskott

snarare kan man tala om ständigt underskott

så pensionärens liv ibland blir helt kapott

även om man räknar det med ålderns mått.

 

Vid denna kalla känsla har jag ibland  utstått

i livets måmga skiften både spe och spott

även om jag tycker jag det goda sädet sått

och ständigt velat göra det bästa jag förmått

så när åter min lyckas sol uppgått

jag hoppas jag förmår att leva livet gott

 

Min tillvaro här i världen är inte  alltid flott

ty jag lever inte i ett kungligt slott.

Mitt liv kan åndä inte ses son grått

ty pensionörens liv är ej allenast blott

jämmer och elände  som ni föstått

så till slut är ändå allting riktigt hott

 

 

Av Jöran Lundberg - 5 december 2016 22:09

Åter en bragd.

Jag måste till en del bloggdiggares stora förargelse få kommentera kvällens derbymatch mot Timrå. Inför fullsatt Timråarena kunde MODO gå segrande ur striden. Slutresultatet blev 1-2 till MODO-s favör. I övrigt var det en riktigt ”snäll” tillställning. Nu nog om detta,

Det är rätt lång tid sedan jag berörde Björnamåle. Så då kan det vara dags. Därför vill jag sätta er på prov och nämna ett par uttryck som kan vara lite knepiga för en del.

Vad menar jag om jag påstår att: Hon hadde vorte  PDV därför blev de n´snällrese för na.

Av Jöran Lundberg - 4 december 2016 21:25

En framtid.

Har ni tänkt på att allt eftersom åren går kapas framtiden av. Inte med så stora bitar men med osökt exakthet. Och regelbundenhet. Dock ligger det i människans väsen att alltid planera för de dagar som kan tänkas komma. Det ligger en styrka och tillfredsställelse i att ha planer för framtiden. Det är i min framtid en ny vecka och den är redan i stort sett inplanerad med olika sysselsättningar och aktiviteter. Det innebär också att livet inte blir tråkigt eftersom man alltid har något att se fram emot. Temat för den här bloggen hittade jag i en gammal dikt som jag råkade se. Det kan tänkas att den figurerat i något sammanhang förut, men det får ni tåla. Så här lyder den.

Framtida dunkel.

Min morgondag är ett oskrivet blad

En dunkelhet bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

en vansklig schimär  blott och  luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

skall den väl komma ändå.

Om det än kinkas och klankas

ligger den  nära inpå.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

och vad som  sig döljes däri.

 

Därför måste jag  leva

av pur nyfikenhet omstyr

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

 

Att fylla min dag med någonting gott

att alltid lägga en mening däri

är det  grannlaga uppdrag jag fått

för att forma mitt livs poesi.

 

Men om det ej gryr någon morgondag

och det heter att livet är slut

då är jag famnad av himlens behag

i evighets hägn vilar ut

 

 

Av Jöran Lundberg - 3 december 2016 21:19

Ett smärre bespisningsunder.

Till traditionerna så här före jul hör den stora julbuffén i Missionskyrkan. Den anordnas årligen då allt överskott går till att bekosta aktiviteterna bland församlingens ungdomar. För den lilla summan av 180 kronor får man delta i en hejdundrande julfest. Det har sålts biljetter till 140 platser. Dessutom är det ett femtiotal barn som deltar gratis eftersom de medverkar i programmet.

Det är minsann en diger uppgift att ordna ett dignande julbord som räcker för så många. Men ett antal frivilliga i församlingen under Camilla Enbarrs ledning klarade galant av den uppgiften. Det flöt jättefint hela kvällen och alla blev mätta och glada. För att ytterligare spä på behållningen såldes också ett antal lotterier där större delen av vinsterna var skänkta.

Som jag nämnde inledningsvis bidrar arrangemanget till att bekosta arbetet bland barnen och ungdomarna i bygden. Genom alla ”nysvenska” familjer och andra inflyttade har antalet barn och ungdomar kraftigt ökat i Långviksmon varför verksamheten verkligen har ”vind i seglen”. I församlingen finns det också ett antal ledare som är villiga att offra en del av sin fritid för den viktiga uppgiften. Det gläder ett gammalt fritidsledarhjärta.

Av Jöran Lundberg - 2 december 2016 21:41

Svart va det. ( men det ljusnade i kväll)

MODO gjorde en klart godkänd match i kväll mot Mora som inte förlorat en hemmamatch på nio omgångar. Trots ett mål i baken tog ändå MODO kommandot över matchen. 1-1 i första perioden blev till 1-5 innan andra perioden var slut. Till sist kunde laget vinna med 2-5. En verkligen stark kämpainsats.

På måndagkväll har de en bortamatch mot Timrå. Ett riktigt derby således. Det blir den verkliga utmaningen eftersom Timrå ligger i toppskiktet i tabellen. En mycket intressant drabbning.

Den här kvällen kan lugnt ta det med ro i guden Insomnias sköte varför jag önskar alla bloggdiggare och andra: Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 1 december 2016 22:04

Tiden så hastigt försvinner.

I morgon är det Fredag och så har ytterligare en vecka gått. Vart den svunnit vet jag faktiskt inte. Dag efter dag fylls av olika aktiviteter. En del är ”måstegrejer” och vissa aktiviteter är av mer självvald karaktär. I dag till exempel var vi inne för en liten undersökning på sjukhuset som dessbättre utföll till belåtenhet.

Många nyblivna pensionärer går omkring och inbillar sig att livet i ”frihet” skall bli tråkigt och händelsefattigt. Efter så många år som pensionär har jag en helt annan erfarenhet. Ibland önskar man att det vore flera dagar i veckan. Att fylla sin dag med intressant innehåll har aldrig varit svårt. Jag hittade en dikt jag skrivit vid något tillfälle som går på ovanstående tema. Jag blev själv lit förvånad eftersom jag inte har något minne av själva tillkomsten. Men tydligen skrev jag den i början av det här året. Jag bilägger den i alla fall.

 

Pensionärens dilemma

Jag är pensionär och då har jag så brått,

ty jag har ju bara de dagar  jag  fått.

Väva, sy och sticka ansa trädgårdsland

köra bil och cykla och skotta sand ibland.

 

Jag måste gå i cirkel för att komma runt

jag måste träffa folk och kanske prata strunt.

Jag måste käka middag, jag måste rasta hund

Jag måste putsa bilen, de kan ta en stund.

 

Jag vill ut  å resa och fara hit och dit

att ha sett Hjo o Skara det är ju en merit.

Sola i solarium, kanske spela schack

en matiné på bio, en film som heter Jack.

 

I pensionärsförening jag måste vara me

jag vill bli underhållen från ett och fram till tre.

Att slänga käft med kompis, att ta ett bastubad,

det år ju angeläget så till den milda grad.

 

Är det nu någon syssla som jag månne glömt

kanske gå å pyssla, leta saker som jag gömt

sitta  och fundera på det som jag har drömt

bara fantisera när huvudet är tömt.

 

Att fylla sina dagar med idog verksamhet

är således för många en kär nödvändighet.

Så för en aktiv pensionär, bara så ni vet,

finns det mången syssla men ingen ledighet.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards