injail

Direktlänk till inlägg 30 december 2016

Eftertanke.

Av Jöran Lundberg - 30 december 2016 23:22

Sylvester.

Årets sista dag länder till eftertanke. Vad har jag gjort av året som gått? Det som förra nyårsaftonen var ett oskrivet blad. När jag ser tillbaka på år 2016 måste jag konstatera att det som vanligt har varit ett år med massor av skilda händelser vilket på olika sätt format livet. Tänker också på att de positiva hädelserna i tillvaron nog varit övervägande. Även om det gamla paret på Tallbacken börjar känna att vi med ålderns rätt vill ha det lite lugnare omkring oss.

Uppe vid stugan i Hemsjön rinner en liten bäck från Orrvattnet ner till Hemsjön. Vi korsar den varje gång på väg till stugan. När jag vid olika årstider lyssnar till dess porlande förnimmer jag det annorlunda ljud den ger ifrån sig när det börjar lida mot höst. Det är dovare, stillsammare. Som om det vore mera eftertänksamt och begrundande. Då har jag tänkt att så är det också med livet. Ungdomens och mandomens brusande liv har övergått till mera stillsamma ljud som ibland får inslag av  molltoner. Det är inte något som förtär utan snarare en känsla av harmoni. Harmoni med tillvaron.

Så får vi väl överlämna den tid vi får till den  som styr vår tillvaro. Sända en tacksamhetens tanke till en högre makt som förhoppningsvis förlänar oss en morgondag.

Vi siter där med livets skraplott

och undrar vad som döljer sig inunder.

Rymmer den det öde som vi fått

eller blir det bara noll och nonsenstunder?

 
 
birgitta

birgitta

31 december 2016 14:46

Hej mina Goingar! Jag vill Önska er ett GOTT NYTT ÅR OCH EN GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET! Från oss alla från Kalmar! JÄTTEKRAMAR till er! Birgitta

http://URL

Jöran Lundberg

1 januari 2017 17:34

Sänder dig också en tillönskan om god fortsättning på det nya året. En utmaning vi alla har är att fylla det med allt gott.
Många kramar från oss på Talbacken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards