injail

Alla inlägg den 9 augusti 2016

Av Jöran Lundberg - 9 augusti 2016 22:45

Vår dialekt.

Jag skulle inte bli förvånad om en del av mina bloggdiggare tycker att jag sysslar allt för mycket med att ständigt skriva om mitt hemlands tungomål. Nu är det väl så att det i dessa dagar är mer aktuellt än någonsin eftersom jag tillsammans med Simon Mattebo skall tala om just detta vid en berättarkväll i hembygdsgården i Björna i morgon 18.30 När jag i går besökte Simon visade han mig en akademisk avhandling som på närmare 100 sidor behandlade Allmogemålet i Norra Ångermanland skriven av en herre vid namn Karl Sidenbladh och utgiven i Uppsala 1867. Så vi är inte de första som intresserat sig för denna dialekt. Han har också en ordlista med i boken och vid genomläsning av denna märker man att vissa ord faktiskt har kommit ur bruk. Dialekten har alltså utvecklats.

Det kanske finns anledning att återkomma  till denna avhandling vid något tillfälle eftersom den är mycket utförligt skriven. Geografiskt sett har han rört mellan Ullånger i söder till Västerbottensgränsen i norr. Behandlat den som en dialekt trots att det finns skillnader i uttalet i olika områden, som Anundsjö till exempel.

Det vore roligt om så många som möjligt kan komma till hembygdsgården i morgon

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards