injail

Alla inlägg under juli 2016

Av Jöran Lundberg - 7 juli 2016 22:25

Familjedag i Movattnet.

Kommande lördag arrangeras en familjedag vi Movattnets bygdegård. Tid mellan 11.00-15.00 Dagen innehåller många arrangemang och begivenheter. Programmet ser ut som följande:

Veteranfordon, gamla bilar, skotrar m.m

SMÅDJURSHAGE med bl.a höns, lamm, kaniner m.fl

BARNRIDNING.

UPPVISNING EL-TRIAL.

DJUPVÅGSMASSAGE. Prova på gratis.

FÖRSÄLJNING. fika, korv, hamburgare m.m

ÖVRIGT. Tunnbrödsförsäljning, Loppis, Bildspel som visar gamla traktorer från traktorträff i Målilla 2015.

Av Jöran Lundberg - 6 juli 2016 22:22

Kärrsjökonferens.

Det är mycket som händer dessa sommarmånader. Inte bara Almedalen på Gotland utan också i Kärrsjö, den lilla ort som är säte för Tältmissionen/Hoppets stjärna. De ordnar nämligen sin årliga konferens den här veckan med olika möten och aktiviteter fram till och med söndag. KäraHustrun och jag besökte i kväll öppningsmötet. En mer än två timmar lång kavalkad av olika talare och sångare. Lennart Eriksson, numera boss i Kärrsjö ledde mötet och slog an tonen medan Erik Ander (bördig från dessa trakter) med hustru som numera är bosatta i Miami,  USA, underhöll med musik och sång.

Med dessa olika aktörer, inte minst Lennart Eriksson, kunde man  förnimma något av föregångaren Erik-Gunnar Erikssons ande över mötet i kväll. Antalet besökare var ”si så där” men fyllde ändå upp en god del av det stora tältet. Det kan bli en spännande fortsättning då konferensteamet består av en hel del färgstarka förkunnare och sångare. Det är också en del seminarier under konferensdagarna.

Av Jöran Lundberg - 5 juli 2016 22:19

Retorik på partiledarnivå.

Den årliga politikerveckan i Almedalen på Gotland rullar just nu som bäst i TV-rutan om kvällarna. Partiernas politiska budskap basuneras ut med yttersta emfas, vilket jag i min blogg avstår från att kommentera. Däremot är jag imponerad av deras mästerliga retorik. Ingen av de som hittills uppträtt på estraden i Almedalen anser jag har fallit ur ramen. Inte ens gröna Centerpartiets röda Lööf har gjort bort sig. Jag tycker tvärtom att hon förkovrat sig avsevärt. Det är en njutning för en enkel bloggskrivare med innerlig kärlek till språket att lyssna till deras charmanta sätt att behandla ordens valör. Möjligen tyckte jag att Stefan Löfven fastnade i en del upprepningar men det var inget som störde.

Jag tror  det är viktigt bevara och akta vårt modersmål så det kan brukas även i framtiden. Det är ju så att varje enskilt språk är en produkt av territoriell isolering. Olika så kallade språkstammar har utvecklas inom folkgrupper med mer eller mindre gemensamma territorier. I en mer och mer globaliserad värld är det av yttersta vikt att kunna kommunicera med varandra varför det finns uppenbar risk att vissa språk på sikt  kommer att försvinna. Redan i dag sker mycken undervisning i våra skolor på engelska. , vilket med största sannolikhet  resulterar i att praktiskt taget alla i Sverige så småningom kommer att vara tvåspråkiga. Då kan det hända att intresset för att utveckla svenska språket avtar så att det i en avlägsen framtid är hotat. Ett sådant scenario är inte helt utopiskt.

En liten tröst därvidlag är att mina blogginlägg även ett tag framöver kommer att vara skrivna på svenska.

Av Jöran Lundberg - 4 juli 2016 21:40

Va äre för skellna?

Skellnan mella bröske å krascha ä svårt å förstå

För först kann e bröske å sen likaså

kann´e  braka dell å krascha direkt ättepå

Av Jöran Lundberg - 3 juli 2016 20:49

Efter regn kommer solsken

Efter det livgivande regnet i går  blev det i dag en riktigt solig dag. KäraHustrun och jag tillbringade större delen av dagen uppe vid fritidshuset i Hemsjön. Det blev riktigt soligt och varmt ute på altanen där vi fikade tillsammans.

Jag var också upp till hjortronmyren för att kolla om det blir någon skörd i år. Konstaterade att hjortronen var i full gång med kartsättningen. Bedömde dock att det inte blir någon rekordskörd av bären i år. Men det blir i alla fall lite grand. Ute på tomten håller blåbären sa smått på att mogna. Men det är så med blåbär att man inte kan se hur mycket det blir förrän de blir fullmogna. Lingonen blommar också rikligt så under gynnsamma förutsättningar (regn i rätt tid) kan det bli ett bra lingonår.

I dag har vi verkligen njutit av den svenska sommardagen, när vi fått vara mitt i sommaren då den är som allra finast. Det är verkligen härligt.

Skriver den här bloggen i väntan på den stora FORBOLLSDRABBNINGEN, Den emellan Frankrike och Island som börjar klockan 21.00 Jag hejar naturligtvis på Island som jag tycker har gjort en bra turnering. Det skall bli spännande att se upplösningen.

Av Jöran Lundberg - 2 juli 2016 20:45

Regn och rusk.

I dag har vi varit tillsammans med övriga familjen på konfirmationsgudstjänst. Trots regnet och rusket var det en fin högtid. Det är ju bra att vara under tak vid ett sådant tillfälle. Med anledninga av vädret bifogar jag en dikt jag skrivit vid något tillfälle.

Det ante maj.

Regn och rusk med disigt väder

är det som gäller för i dag

Ett stilla regn naturen kläder

ett fenomen som gör att jag

helst vill vistas inomhus

 

Då kan jag min välgång tillfredsställa

med varjehanda sysslor av och till

och sluta att om rusket gnälla

för att i stället lägga till

min röst för sommarnattens ljus

 

Det är väl blott att accaptera

den typ av väderlek man får

man kan ej kaxigt  ignorera

vad vädergudar föreslår.

i detta digra larm och brus

 

Så är det vädergudens lag som gällar

för sommartidens alla dagar

det som blott naturen tillfredsställer

men som också mig behagar.

och får väl tålas utan krus.

 

 

Av Jöran Lundberg - 1 juli 2016 20:10

Favorit i repris.

Ibland träffar jag slumpvis på någon dikt som jag skrivit för länge sedan och tycker att den verkar nästan som  nyskriven. En sådan träffar ni också på i dagen blogg. Nämligen dikten om Agda. Samtidigt får den vara mitt enkla inlägg för den här fredagen. Håll till godo.

Agda

Na´Agda kännt säg lite dörsk härom kvälln

Hon va dri gvit i syrna. ”Jäg tro jäg ä på smälln”.

”Att dä sku varl nu igen, kan jäg väl int tro

Dä dompe ti hjärte, ja hadde tänkt låte bero”

 

Men maran ättepå vara rakt pegg å kry

Hon känt säg söm en männisch igen, å ny.

Dä va no na söm jäg int törrde ti meddan

Dä kanske varn´dän gammelgäddan.

 

Sä na Agda hon rätte på säg å fortsätte leva

Men då hänte ne säg på ne hänn vise i samma veva

Att göbben hänners, n´Signar, söm allten va envetn

skull bryt dongen önna sögga. Hon söm bodd däri ketn.

 

Men sä kömme lantmätarn å frågte ätt göbben.

Öm han könn hjalpen vän förrättning genast på stöbben

Sä lillpajken feck faljen ditti lagårn vä berna sä rappa

Å når han köm ditti fôsä sä san: ”Han vä keps, dä ä pappa”.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards