injail

Direktlänk till inlägg 26 juli 2016

Ett "flott" bygge

Av Jöran Lundberg - 26 juli 2016 21:32

Ett dramatiskt sommarminne.

Som jag nämnde tidigare var jag och mina bröder redan före skolåldern ständigt nere vid badet vid Storsjön om somrarna. Vistelserna där var också kombinerade med olika mer eller mindre djärva ”projekt”. En gång fick vi för oss att vi skulle bygga en flotte för att på så sätt få större räckvidd i vårt badande. Vi fraktade ner diverse virke som skulle få flotten bärkraftig nog. Med hammare och spik fick vi den så småningom att se ut som ett användbart flytetyg kraftigt nog för att bära de unga konstruktörerna.

Det är nu det dramatiska tog sin början. Som vanligt var vi endast skrudad i ”adamsdräkt”. Några badbyxor hade vi således inte på oss. Detta innebar samtidigt att en viss kroppsdel var tämligen oskyddad. När jag satte mig på flotten bar det sig inte bättre än att än att denna oskyddade del perforerades av ett antal spikar som stod upp precis där jag satt. Jämmer och elände. Jag skrek i högan sky tills att min mamma kom och hämtade mig och konstaterade hur illa det var.

Telefonledes kontaktades en läkare i Trehörningsjö som ansåg att det var säkrast att fara ner till lasarettet i Örnsköldsvik för behandling. Detta på grund av risk för framtida men. Medelst trampdressin fraktades jag ner till Björna (någon väg mellan Långviksmon och Björna fanns inte på den tiden). En bilägare i Björna skjutsade mig sedan ner till lasarettet i Örnsköldsvik där en läkare sydde ihop mina illa medfarna delar. Han konstaterade samtidigt att några hinder för framtida familjelycka var det inte. Jag kan ju så här långt efteråt avslöja att jag gått genom livet något ärrad på ett visst ställe. Men det får ni hålla tyst med.

Jag har själv bara fragmentariska minnen från den dramatiska upplevelsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards