injail

Alla inlägg den 23 juli 2016

Av Jöran Lundberg - 23 juli 2016 22:21

Min barndoms somrar.

Jag strävar efter att göra mina blogginlägg så varierande som möjligt. Aven om en del av mina litterära alster har en genuin karaktär av det som jag kallar ”bloggtorka”. Nu har jag en idé om att någon gång emellanåt beskriva händelser som jag minns från min barndoms somrar, som naturligtvis var enbart soliga.

Jag växte upp i en mycket trygg miljö med omtänksamma föräldrar och fina syskon omkring mig. Förutom mina två bröder Gösta och Gunnar fostrades i familjen även fyra flickor såväl av finsk som av svensk härkomst. Flickorna från Finland var så kallade krigsbarn som evakuerades till Sverige några år under andra världskriget. De två andra flickorna som kom från ett barnhem blev ett med familjen och upplevs än i dag som två riktiga systrar, inlemmad i släktgemenskapen.

Somrarna på 1930 och 40-talet minns jag alltid som soliga. Vi var inte gamla, kanske en fyra  fem år när vi barn ensamma fick gå ner till Storsjön och bada vilket gjorde att vi redan vid tidig ålder blev vana vid att vistas i vatten. Jag var nog inte mer är sju-åtta år när jag lärde mig simma. Jag var då med min två år äldre bror Gösta och hans kompisar och erövrade min simkunnighet samtidigt med dem. Badandet blev därmed an dominerande del av sommarens upplevelser. Men det hände en hel del andra saker också som jag väl får anledning att eventuellt skildra i kommande bloggar.

Därmed Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards