injail

Alla inlägg den 14 juni 2016

Av Jöran Lundberg - 14 juni 2016 22:15

Sommarbesvär.

Nu har verkligen sommarn visat sig i sin verkliga skepnad. Jag var ute på tomten och sysslade med det ena och det andra då jag efor att det vimlade av olika sommarplågor runt mitt huvud. Det var mygg och det var knott och flugor som passade på att leva ut sin sommar genom att plåga mig på olika sätt. Som tur är har jag inte allt för stora men av deras framfart, men irriterande är det i alla fall. Det är inte så lätt att effektivt skydda sig mot dessa marodörer. Jag är inte den som gillar att smörja in mig med diverse motmedel som avger ibland rätt bisarra dofter. Sådant som tillverkarna tror skall verka avskräckande för dessa inande varelser.

Nu är det således bara att konstatera att dessa fenomen en gång för alla tillhör den nordiska sommaren. Därför får man väl stå ut med sällskapet. Min Kära Hustru är mångdubbelt känsligare för dessa illasinnade varelser. Av den anledningen föredrar hon för det mesta att vistas inomhus i en mera angenäm miljö. Ändå går nom omkring och vårdar ömt diverse myggbett som visar sig som röda märken på henne. Anledningen till att hon är så omsvärmad är troligen att hon sprider långt mer för sommarplågorna angenäma dofter än vad jag gör.

För att ytterligare understryka ovanstående konstaterande har jag format det till en Sommarpsalm som jag bifogar.

Sommarpsalm.

När mygg i  stora svärmar inar

i ett magiskt ögonblick

det livets njutning då förfinar

med mångahanda hemska stick.

 

En härlig känsla då man känner

av sommarns underbara tid

Med alla dessa bitska vänner

uppenbaras ro och frid

 

När knotten uti  sommartider

perforerar skinnet på envar

Biter bittert så det svider

då sommarkänsla man erfar

 

När sviarna i massans myriader

svärmar svekfullt svedans svid

Då tackar man sin gud och fader

för denna ljuva sommartid.

 

När  sen av kyla kroppen lider

och vinterns väder värkar väl

Då minns man dessa ljuva tider

som gav oss ro för kropp och själ

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards