injail

Alla inlägg den 27 april 2016

Av Jöran Lundberg - 27 april 2016 22:12

Björnamåle.

Häromdagen fick jag mig tillskickad en ordlista över björnamålet som Valdemar Person på Näset hade skrivit. Den innehåller mer än 2.000 ord I jämförelse med den förteckning som vi arbetar med i dag är det i Valdemars lista en hel del ord som är mycket gamla och som jag inte hört uttalas. Valdemar upprättade den troligen på 1980-talet så den börjar ha några år på nacken. Det måste ha varit ett grannlaga arbete eftersom den tydligen knackats ned på en gammal skrivmaskin utan någon möjlighet att radera eller göra om.

Ger er några exempel på ord som jag uppfattar som ”ålderdomliga”.

  1. Skakval = Käpp som är fästad vid kvarnstuten, som med nedre änden släpade mot den roterande kvarnstenen och genom vibration skakar fram säden.
  2. Lamma = Småhalta. Eller ha ont i en fot eller ett ben . ”Han lamma då han geck.”
  3. Tjes´n = -Löpmagen på en kalv och dess innehåll som efter en viss procedur kunde användas som ostlöpe.
  4. Tjukät = Rädd och feg.
  5. Tomme = Ge sig tid. ”Ha du tomme te å kömma å hjalp mäg nalta”?
  6. Labanne = Kobindsle.
  7. Hösick = Annan form av hyska.
  8. Jors = Mogen. Jäg gett fara å så ätt öm bära ä jors sä jäg kön nopp dam.
  9. Jusmor = Jordemor. Barnmorska.
  10. Int´tart du. Int´tart du göra dä int = Inte behöver du göra det.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards