injail

Alla inlägg under mars 2016

Av Jöran Lundberg - 3 mars 2016 22:38

Att leka med språket.

En suverän ordvrängare som verkligen kunde leka med språket var Olle Carle mer känd under synonymen Cello. Det var ju han som myntade uttrycket; ”Olägenheten med lägenheten är inte hyran utan ohyran”.  Och talade om ”Idel ädel adel”. Det är nog givande att bara läsa rubrikerna på hans böcker. Rubriker som; Med mitt mått mätt. Några stycken i någras tycken, En hög repriser till högre priser och Skum på ytan.

Själv är jag ofantligt road av språkets möjligheter och omöjligheter. Häromdagen när jag var ute och promenerade kom jag till exempel till insikt om att gubben hade gubben. När jag passerade järnvägen kunde jag tänka mig att ett lok stod och slirade därför att det var en banan på banan. Ibland kan en enda utelämnad liten bokstav förändra innebörden totalt. KäraHu fick för en tid sedan ett utlåtande på hennes skitröntgen. Det skulle givetvis vara skiktröntgen. En person som utmärkt sig för innehav av många kransar fick lager på lager lager för lager på lager. Så kan man säkert med fantasin hjälp finna många andra klurigheter som också kan berika och roa en intresserad lingvist Med det:

Gonatt och Gomorron.

Av Jöran Lundberg - 2 mars 2016 21:47

Att dela på ord.

Det är alltid intressant med klurigheter i språket och här nedan demonstreras en sådan.

 

Att dela på ord.

Att dela på ord tycks för många va kärt

Det märks nutilldags titt och tätt.

Det kan stundom vara en smula prekärt

Då meningen inte blir rätt.

 

”Rök fritt” på en skylt tolkar många helt klart

Som att det får bolmas hej vilt

men med ”Rökfritt” blir budskapet helt uppenbart

till innehållet smått väsensskilt.

 

En ”bardisk” är ofta belamrad med glas

och flaskor och drinkar och så

Ifrån en ”bar disk” kan väl ingenting tas

den finns ju ingenting på

 

Bekantskapsannonsen jag läste igår.

”Jag söker en brun hårig man”.

Besvaras nog av en som intet förstår

För han är ju brunhårig han

 

En ”sjukgymnast” knådar, sliter och drar

Tar hand om de muskler som brast

En sån kompåetens tror jag inte den har

som endast benämns ”sjuk gymnast”.

 

 

Av Jöran Lundberg - 1 mars 2016 21:40

Epos för Avliden

Ett liknöjt företag i Avliden

försöker följa med tiden

och när tiden är liden

ock om de ej tyckes för gniden

de kanhända ändå vinner striden

om varje i världen avliden

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards