injail

Alla inlägg den 27 mars 2016

Av Jöran Lundberg - 27 mars 2016 20:20

Påskdagen.

I dag var vi allesamman till Björna kyrka och deltog i högmässan. Den leddes av vår präst Kjell-Erik Edlund som på sitt spontana charmerande sätt kunde förmedla påskens viktiga budskap. Efter högmässan blev inbjudna till en enkel påsksupé i församlingshemmet. Också det var en fine gemenskap. Vi bugar oss i tacksamhet.

Samlingen i kyrkan avslutades med att alla deltagare fick en påsklilja i sin hand. För några år sedan skrev jag en prosadikt just vid ett sådant tillfälle. Jag vill foga den till min blogg eftersom jag tycker den har ett budskap att förmedla till var och en av oss.

Så här lyder den:

Liljan

”Jag kom till för att livet fanns där,

inte för min egen skull utan för min skapares”.

Min uppgift var att förmedla en enkel skönhet.

Till glädje för min omgivning.

Jag var inte en ros.

Inte heller en tistel.

Jag var en lilja.

 

Under min korta tid fram till vissnande och död.

Ville jag förmedla ett budskap.

En hälsning till bäraren.

Den som tog mig i sin hand.

 

Min skapare har gett mig min dräkt

Den är inte förtrollad

Den är inte märkvärdig

Men den är min

Och jag gläds åt den.

 

Så vill jag ge dig min skönhet

Mitt budskap

I en enkel blommas dräkt.

För att du skall glädjas

För att du skall förnimma

Att Gud är kärlek

och

Att allting finns i honom

Som i en enkel Lilja..

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards