injail

Alla inlägg den 14 februari 2016

Av Jöran Lundberg - 14 februari 2016 22:00

Alla hjärtans dag.

I dag har det varit Alla Hjärtans Dag med allt vad det innebär. Det innebär till exempel att man skall tugga i sig ett större antal gelehjärtan för att genom detta förfarande förhoppningsvis bli en mera vänlig och generös människa. Nu är jag inte helt säker på att det hjälper särskilt mycket men gott är det i alla fall.

Jag är ju en sådan som ständigt ivrar för att vi skall vara ännu mer generösa och vänliga mot varandra och låta det prägla vårt umgänge med våra medvandrare på denna jord. Det kostar så lite att vi möts med positiva tankar om varandra. På den här dagen fullbordar jag min blogg med en gammal dikt som väl beskriver vad jag vill förmedla. Varsågod.

Ett enda litet ord.

En enda litet ord en gest av vänlighet

”Hej hur har du det i dag?” måhända räcker

Ett enda litet leende, med lust och sinnlighet

en hoppets känsla hos den sorgsne väcker.

 

En enda liten blick av vänlighet som strålar

kan bota sår som sargat mången själ

Att ymnigt ösa ur de vänlighetens skålar

som  skänker tröst för både fri och träl

 

Och när du slösar med  ett litet handslag

en blyg beröring, en vänligt menad gest.

En kram, ett förstulet litet famntag

förvandlas livet till en glansfull segerfest.

 

Vi är tillsammans, vi är skapta för varann

att sprida hoppets ord till någon  som vi ser

En livsuppgift så god och rik och sann.

som verklig sinnesfrid  åt livet ger.

 

Den slagne som du möter kan få vård

med ett leende vid dina ögons ljus

i en trång tillvaro,  i en värld så hård

finns hopp om frihet mitt i livets brus

 

Vi kan tillsammans forma livets mönster

när vi ärligt bryr oss om varann.

Åt en vilsen kan vi öppna hoppets fönster

som skänker oss en värld så rik och sann

 

När så det lyser frid omkring oss varje dag

ständigt uppfylld av det goda sinnelag

som sprider verklig kärlek och behag

görs hela livet till en  Alla Hjärtans Dag

 

Av Jöran Lundberg - 14 februari 2016 21:54

Alla hjärtans dag.I dag har det varit Alla Hjärtans Dag med allt vad det innebär. Det innebär till exempel att man skall tugga i sig ett större antal gelehjärtan för att genom detta förfarande förhoppningsvis bli en mera vänlig och generös människa. Nu är jag inte helt säker på att det hjälper särskilt mycket men gott är det i alla fall.Jag är ju en sådan som ständigt ivrar för att vi skall vara ännu mer generösa och vänliga mot varandra och låta det prägla vårt umgänge med våra medvandrare på denna jord. Det kostar så lite att vi möts med positiva tankar om varandra. På den här dagen fullbordar jag min blogg med en gammal dikt som väl beskriver vad jag vill förmedla. Varsågod.Ett enda litet ord.En enda litet ord en gest av vänlighet”Hej hur har du det i dag?” måhända räckerEtt enda litet leende, med lust och sinnligheten hoppets känsla hos den sorgsne väcker.En enda liten blick av vänlighet som strålarkan bota sår som sargat mången själAtt ymnigt ösa ur de vänlighetens skålarsom skänker tröst för både fri och trälOch när du slösar med ett litet handslagen blyg beröring, en vänligt menad gest.En kram, ett förstulet litet famntagförvandlas livet till en glansfull segerfest.Vi är tillsammans, vi är skapta för varannatt sprida hoppets ord till någon som vi serEn livsuppgift så god och rik och sann.som verklig sinnesfrid åt livet ger.Den slagne som du möter kan få vårdmed ett leende vid dina ögons ljusi en trång tillvaro, i en värld så hårdfinns hopp om frihet mitt i livets brusVi kan tillsammans forma livets mönsternär vi ärligt bryr oss om varann.Åt en vilsen kan vi öppna hoppets fönstersom skänker oss en värld så rik och sannNär så det lyser frid omkring oss varje dag ständigt uppfylld av det goda sinnelagsom sprider verklig kärlek och behaggörs hela livet till en Alla Hjärtans Dag

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards