injail

Alla inlägg den 30 januari 2016

Av Jöran Lundberg - 30 januari 2016 22:25

Varthän bär det hän?

Jag funderar ibland på vadan och varthän. Vilka krafter som styr vårt vardande i den här tiden. De små detaljer som griper in i våra liv och bestämmer dess inriktning. Det är troligen frågor som inte finner några svar i den här tiden. I min samling hittade jag en liten dikt som behandlar just detta ämne som får utgöra substans i mitt filosofiska inlägg. Så här lyder den.

Framtida dunkel.

Min morgondag är ett oskrivet blad

Ett dunkel bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

Blott vansklig schimär och luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

Skall den väl komma ändå.

Om det än kinkas och klankas

Är den ändå nära på.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

Och vad som sig döljes däri.

 

Därför måste jag fortsätta leva

av pur nyfikenhet omstyr.

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

 

Men om det ändå blir ett slut

på min vistelse här uti tiden.

Jag möjligen får vila ut

efter prövningen, larmet och striden.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards