injail

Direktlänk till inlägg 18 januari 2016

Något angeläget.

Av Jöran Lundberg - 18 januari 2016 22:15

Ett berikande samtlal

Precis som av en händelse kom jag i samspråk med en bekant i dag. Det blev inte något timslångt samtal men ändå mycket givande. Ibland kan det vara skönt att i en ömsesidig dialog bara samspråka om ditten och datten. Om livets möjligheter och omöjligheter. Om triviala ting och viktiga.

Av någon outgrundlig anledning kom vi att tala om änglar. ”Du vet väl om att änglarna finns” sjunger vi i en sång, och jag har många gånger upplevat att det är en sann realitet i livet. Min samtalspartner gav många exempel på hur änglar har gripit in som hjälpare vid olika svåra nödsituationer. Själv har jag ett flertal gånger i mitt liv upplevt att något outgrundligt har gripit in och räddat mig vid absolut livshotande incidenter. Jag erinrar mig att jag i en tidigare blogg varit inne på samma tema och då gav ett konkret vittnesbörd.

Änglar och änglavakt tillhör de livets mysterier som den vanlige medelsvensson har förunderligt svårt att omfatta tankemässigt. Han säger ofta att det är bara en slump att det hankar sig så. ”Bara tur i oturen”. Detta till trots har jag ändå svårt att göra mig av med tanken på att det ändå finns något eller några väsen som går utanpå det som vi förnuftsmässigt kan ta till oss. Jag tror också att vi måste vara till freds med att inte begripa allt här i livet. Det är ju också vidimerat i den heliga skrift att det finns legioner av himlaväsen som står till vårt förfogande.

Osökt kommer nästa fråga. År våra dagar här på jorden mätta med måttstock? Är det inne i en på förhand given plan. Eller är också det spörsmålet förpassat till ett livets lotteri. Jag har ofta brottats med den frågan och alltid stått där utan svar. Troligen är det så att vi får leva vårt liv som det ter sig och med den frågan obesvarad.

Gonatt och gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards