injail

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jöran Lundberg - 15 oktober 2015 22:22

Vårt hemlands tungomål

Det är väl ingen hemlighet att jag är en hängiven ambassadör for  vårt dialektala språk här i Björna. Av och till dyker det upp ord och uttryck som jag tycker är värda att uppmärksamma lite extra. Idag kom jag att tänka på ordet som också är ett uttryck. Det är ordet ”tjå däg”. Riktigt hur jag skall översätta ordet till ”svenska” har jag grunnat på en stund. Det kan möjligen tänkas vara lugna dig eller ha lite tålamod. Det finns även ett uttryck i det sammnhanget som lyder ”ha du tjådd hunn fo du väl tjå rompa” vilket betyder att om du har väntat ut det mesta får du väl också ha tålamod med resten. Ordet tjå har ingen motsvarighet i riksmålet utan är ett ord som endast uppsått i dialekten vilket gör det ånnu mera unikt.

Ett annat ord jag har grunnat lita år ordet ”gneka”. Vad jag kan förstå kan ordet har flera betydelser. Dels betydelsen gnissla. Om det är något som gneka så låter det som om det gnisslar. Det kan också vara ett verb i uttrycket ”Tja man gneka på”. Då håller man på oförtrutet. Om man till exempel håller på att såga sig igenom en stock så är till att ”gneka på”.till dess att man är igenom. Gneka har heller ingen motsvarighet i riksmålet.

Till sist nämner jag uttrycket ”damne bårti” vilket lite fritt översatt betyder ”att somna”. Ordet passar alldeles utmärkt i skrivande stund eftersom det är dags ett avslut för att damane bårti ett tag. Därför

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 14 oktober 2015 21:34

Höst vid Hemsjön.

Var uppe vid fritidshuset i går och upplevde en solig oktoberdag. Tog då några klassiska bilder som jag försöker bifoga min blogg i dag.



 

Utsikt från altnen sedan i gallrat blan träden.

 

Sjön ligger spegelblank 

En klassisk bild från straden 

 

De fagra höstfägera tjusar ögat

   

En skön miljö att vistas i

   

Av Jöran Lundberg - 13 oktober 2015 22:51

Det händer i Avliden.

Det visade sig snart att Kajse Karlssons sinne för affärer var en väl utvecklad egenskap hos henne. LKAB (Likkisteaktiebolaget) blev ganska snart en industri av betydelse för hela regionen. Man kan tala om dundersuccé. En dag dök självaste Ingvar Kamprad i egen hög person upp i Avliden. Han sade sig vara mäkta imponerad av innovationen och var högeligen intresserad av att inlemma produkten i sitt ordinarie sortiment. IKEA ända in i döden var hans nya slogan. Detta innebar att ännu fler långtradare lämnade Avliden lastade med rektangulära paket. Sådana som rätt ihopmonterade var en viktig del av den slutgiltiga logistiken för folk världen över. Så småningom kunde företaget väl mäta sig i lönsamhet med sin namne i norr.

Karl Kalle Karlsson skulle snart få erfara att hans Kajse hade flera dolda talanger som ytterligare förändrade K K K-s tillvaro.  Dessvärre är det nämigen så att den fortsatta tillblivelsen av denna berättelse är höljd i ett ogenomträngligt dunkel. Inte ens författaren har en aning om hur det slutligen kommer att utformass. Därför finns det anledning att nyfiket invänta fortsättningen samt att genom god nattsömn tilförsäkra sig den  mentala hälsa som historieutformningen tarvar. Därför

Gonatt och Gomorron

Av Jöran Lundberg - 12 oktober 2015 22:49

Framtida dunkel.

Jag hittade i kväll en liten dikt i mitt arkiv som jag tyckte harmonierade väl med min sinnesstämning. När jag varje dag skriver ett litet inlägg på min blogg funderar jag ibland om det möjligen skall komma någon morgondag. Likafullt dyker en sådan ändå upp och ger samtdigt möjlighet till att skrivs ytterligare några meningar. Att det genom åren har resulterat i ett tusental bloggar är således en följd av detta fenomen. Det börjar bli rätt fullmatat i det minne jag sparat alla dessa inlägg i. Kanhända kan det bli en framtida källa att ösa minnen ur.

Jag bifogar dikten till mitt inlägg i kväll

 

Framtida dunkel.

 

Min morgondag är ett oskrivet blad

En dunkelhet bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

en vansklig schimär och  luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

skall den väl komma ändå.

Om det än kinkas och klankas

ligger den  nära inpå.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

och vad som  sig döljes däri.

 

Därför måste jag  leva

av pur nyfikenhet omstyr

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

 

Men om det ej gryr någon dag

och det heter att livet är slut

Jag är famnad av himlens behag

i dagarnas hägn vilar ut

 

 

Av Jöran Lundberg - 11 oktober 2015 22:44

En helt vanlig söndag.

Vi på Tallbacken ägnade söndagsförmiddag åt ett besök i Missionskyrkan där vi deltog i en gudstjänst. Predikan innehöll förkunnelse om olika världsbilder. Dels den andliga, mera religiösa och i kontrast till denna den humanistiska. Då med tonvikt på på den moderna humanismen som präglas av etiskt-estetiskt synsätt. Det var ett rätt intressant upplägg eftersom man har en känsla av att nyhumanismen som livsåskådning breder ut sig allt mer. Kanhända kan jag återkomma till frågan i någon blogg framöver.

Under eftermiddagen vistades vi i Hemsjön i fritidshuset tillsamman med delar av familjen Lundberg Järved. Gemnsamt placerade vi båten på land för vinterförvaring så nu  behöver man inte vara ängslig för den saken. Thorleif klöv ved som vi staplade upp i vedboden. När den torkat blir den bra för upvärmningen i stugan. Vi hade riktigt fint väder med solsken och värme. Därför kunde vi äta och fika ute på altanen.

För at ta sig an en kommande vecka med alla dess aktiviteter tänker jag ladda batterierna med en ordentlig vila i guden insomnias armar, så ärför

Gnatt och Gomorron.

Av Jöran Lundberg - 10 oktober 2015 22:15

Uttryck på Björnamåle.

Inför mitt bloggskrivande i kväll kom jag att tänka på lite olika uttryck vi har i vårt modersmål i Björna. Ett uttryck lyder så här: ”På kvällskvis n”. Just nu i skrivande stund är det på kvällskvist´n. Det kan också vara ”mot aftarnsia” men då är det förmodligem lite tidigare på kvällen. ”I afse” kan man också säga, men då har det redan varit för det var i gär kväll. Eller så kan man också säga  ”förkvääln” eller ”förerne kvääln”. Om man säger ”i mararnst” då menar man på morgonen, men säger man i mararm då menar man i morgon. Säger man ”meddastin” då menar man nån gång mitt på dagen men säger man ”förmeddan” då menas förmiddagen. Och så är det ”ättmeddan”. Men så kan man komma säg ti ”dögrnvella”, då vet man inte vilken dag det är. ”Fram på smotimmern” då är det sen kväll.

Nu hare bleve ”nalta sernt” sä däfför skriv  ja

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 9 oktober 2015 22:58

Litteraturpriset.

En författare som av allt att döma gått i pension och lagt av med sitt skrivande har tilldelats årets Nobelpris i litteratur. Hon heter Alice Munro och kommer från Vitrysslkand.- Det betyder att undertecknad inte fick priset i år heller. Detta betraktas av mång som en stor kulturell missgärning men är bara att acceptera och så att säga ”gilla läget”.

Detta föranleder mig att även i år publocera en liten dikt jag skrivit i ämnet i vilken jag än en gång understryker den gedigna popularitet de skull ernå om de satsade på en annan och mera kvalificerad person.

 

Balladen om Alfred Nobel

Den gamle krutgubben Alfred Nobel

han som fann upp dynamiten

som i sin himmel så lycklig och säll

gärna prisar eliten.

 

Den gamle farbrorn med sitt åtrådda pris

regerar än här på jorden

det är skickligt gjort på många vis

av en man som är avliden vorden

 

Ett pris har han anförtrott vår akademi

det som handlar om litteraturen

det är priset med mackel och krackel i

kontroversiellt av naturen

 

För hur de än sig i världen vänder

anses det ändå vara galet och fel

trots att gubbarna alltid tvår sin händer

får dom ändå plågas och pinas en del.

 

Ty priset skall alltid ges till nån annan

än till  den person de gemensamt sett ut

många andra tyckare tar sig för pannan

undrar hur de kommit till sådant beslut

 

Därför tror jag de skulle bli populära

om Jöran Lundberg fick priset vinna

ty ingen kan som han äran bära

det må alla kloka i världen besinna

 

Av Jöran Lundberg - 8 oktober 2015 22:26

Förnedring.

Den som iuntresserat följer MODO-s förehavanden på SHL-isarna runt om i Sverige kan inte undgå att bli snått frustrerad ibland. De varvar värlspelade matcher med emellanåt rena utskåpningen. I kväll mot Färjestad i Göteborg kan ingen sann MODO-it känna sig särdeles nöjd eftersom de förlorade med klara 7-0. Jag var inte i tillfälle att se hela matchen men enligt samstämmigt vittnesbörd var deras agerande ingen munter syn att skåda. Nej, det är bara att bryta ihop och komma igen.

I dag besökte jag hörcentralen på Örnsköldsviks sjukhus och eftersom det var mer än sju år sedan var det helt nödvändigt. En hörseltest visade att min ljuduppfattning inte hade blivit bättre. Särdeles hörseln på vänstra örat hade blivit sämre. Jag hoppas naturligtvis att de nya och kraftigare hörapparaterna skall återställa det mesta av hörandet. Det är också meningen att få en hörslinga för TV-n installerad. Det kan både KäraHustrun och jag ha nytta av. Även om jag tycker att det fungerat rätt bra hittills.

Under morgondagen skall OLD-fejs göra ett bejublat framträdande hos PRO i Järved/Bonäset. Det betyder att även den dagen är fylld av aktiv verksamhet. För en kraftsamling inför morgondagen kan det betraktas som rätt nyttigt med en rejäl nattvila varför vi säger

Gonatt och gomorron.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards