injail

Alla inlägg den 26 oktober 2015

Av Jöran Lundberg - 26 oktober 2015 21:25

Ett annorlunda fiskafänge.

Jag erinrar mig att jag i min blogg inte berättat så mycket från mina många fjällvandringar. Under många år, både sommar som vinter, vistdes jag alltid några eller någon vecka i de svenska fjällen. Företrädesvis i Sarek men också i de Västerbottniska fjällen då mestadels i trakterna omkring Hemavan. Många mer eller mindre konstiga händelser timade naturligtvis under många av dessa vistelser. I den här bloggen skall jag berätta om ett annorlunda fiskafänge.

Vi hade varit ute på vandring i trakterna runt Sarektjåkko och var på hemväg för att avsluta vandringen förbi Aktse och vidare till mera bebyggda trakter.

Vi rastade vid stranden av Rapaälven för att laga till middagsmålet. När vi ätit färdigt och diskade matkärlen i det rätt grumliga Rapavattnet märkte vi att matresterna försvann på ett lite märkligt sätt. När vi tittatde lite noggrannare såg vi att det var fiskar som var framme och nappade åt sig dessa. Vi hade en liten blänkare i en rev med oss och med den trodde vi oss kunna lura en och annan. Vi gjorde så att vi vispade frenetiskt i kokkärlet och lät samtidigt draget liksom flyta ut ungefär som om det vore någon matrest. Och si! Vid ungefär varannat försök nappade en fisk. Vi lurade åt oss ett antal öringar som sedan blev ett skrovmål när vi sedan anlände till Aktse. Det finns nästan ingenting som är godare än välsaltad fjällfisk halstard över en lägereld. Mums filibabba.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards