injail

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2015

Hv tålamod

Av Jöran Lundberg - 15 oktober 2015 22:22

Vårt hemlands tungomål

Det är väl ingen hemlighet att jag är en hängiven ambassadör for  vårt dialektala språk här i Björna. Av och till dyker det upp ord och uttryck som jag tycker är värda att uppmärksamma lite extra. Idag kom jag att tänka på ordet som också är ett uttryck. Det är ordet ”tjå däg”. Riktigt hur jag skall översätta ordet till ”svenska” har jag grunnat på en stund. Det kan möjligen tänkas vara lugna dig eller ha lite tålamod. Det finns även ett uttryck i det sammnhanget som lyder ”ha du tjådd hunn fo du väl tjå rompa” vilket betyder att om du har väntat ut det mesta får du väl också ha tålamod med resten. Ordet tjå har ingen motsvarighet i riksmålet utan är ett ord som endast uppsått i dialekten vilket gör det ånnu mera unikt.

Ett annat ord jag har grunnat lita år ordet ”gneka”. Vad jag kan förstå kan ordet har flera betydelser. Dels betydelsen gnissla. Om det är något som gneka så låter det som om det gnisslar. Det kan också vara ett verb i uttrycket ”Tja man gneka på”. Då håller man på oförtrutet. Om man till exempel håller på att såga sig igenom en stock så är till att ”gneka på”.till dess att man är igenom. Gneka har heller ingen motsvarighet i riksmålet.

Till sist nämner jag uttrycket ”damne bårti” vilket lite fritt översatt betyder ”att somna”. Ordet passar alldeles utmärkt i skrivande stund eftersom det är dags ett avslut för att damane bårti ett tag. Därför

Gonatt och gomorron.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards