injail

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2015

Lätteligen

Av Jöran Lundberg - 5 oktober 2015 22:31

SAOL.

Jag bläddrade en stund i SAOL och kom fram till ordet  ”Lätteligen”. Det är ett oird som troligtvis inte används så ofta i vårt dagliga språk. Det förklarades som ”utan svårighet” eller något som man med lätthet åstadkommer. Dessväre kan man inte direktöversätta det på mitt bloggskrivande eftersom det allt emellanåt imte lätteligen åstadkommes. Min önskan är ju att denna ampra hjärnverksamhet skall resultera i något som med stolthet kan förvaras ovan jord. Tyvärr är det ibland så att skrivaren drabbas av så kallad idetorka och då blir det drapor liknande de som nu åstadkommes. Det kan därför lätteligen klassas som fullständigt nonsens. Samtidigt är det en smått oemotståndlig bedrift att skriva en halv A-fyrasida utan att ha åstadkommit en enda vettig mening. Det gör man inte lätteligen.

För att bättra på denna tråkiga omständighet lägger jag till en norgehistoria vilket jag hoppas skall i någon mån göra det mera intressant att läsa. Väl bekomme.

 

Det var en svensk, en dansk och en norrman som jobbade på en skyskrapa på tidigt 1900-tal i New York. De jobbade tillsammans och åt alltid lunch ihop på en balk 100 meter över marken. Lunchen kom och svensken öppnade sin matlåda och det var en macka med ost:
-Är det ost imorgon igen så hoppar jag!
Även dansken och norrmannen fick ost och alla tre kom överens om att hoppa om de fick ost på mackan dagen efter. Nästa dag kom och de slet och jobbade på förmiddagen och när väl lunchen kom satte de sig ner. Svensken öppnade sin matlåda och visst var det ost så han hoppade och dog. De andra två blev rädda och öppnade sina matlådor. Visst var det ost i dem med så alla hoppade och dog. Begravningen kom och de tre fruarna träffades. Svenskens fru sa:
– Hade jag vetat att han ville ha något annat så hade jag gett honom skinka eller korv eller vad som helst!
Danskens fru instämde och sa:
– Ja han skulle kunnat fått danskt chokladpålägg elle vad som helst!
Då sa norrmannens fru!
– Det är så konstigt, för min man gjorde sina mackor själv!

 

Gonatt och gomorron.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards