injail

Alla inlägg under september 2015

Av Jöran Lundberg - 6 september 2015 21:55

Skördetid.

Jag har möjligen berört detta ämne i någon tidigare blogg, men detta hindrar mig inte från att ägna det en viss uppmärksamhet. Då tänker jag i första hand på markernas rikedom på olika sorters bär. Ända sedan tidig ungdom fick man lära sig att ta tillvara det mesta som markerna frikostigt bjöd på om hösten. De utgjorde nämligen ett viktigt tillskott i hushållet för det kommande året. Jag var nog inte gammal när jag fick följa min mamma Signe till Brattlia och plocka blåbär. Jag minns det som om det vore igår. Tillgången på mogna båbär var riklig så det var lätt att fylla de medhavda hinkarna. Det var så mycket så vi var tvungna att leda cykeln hela vägen ham. Men vi kunde ju använda denna som transportmedel varför vi inte behövde bära alla de rågade kärlen. Naturligtvis hade vi rejält med matsäck med oss. Oj va gott det smakade med varm choklad och rågbullsmörgåsar. Jag kan fönimma  smaken ännu efter åttio år, för jag var nog inte mer än sex år då.

Trots den märkliga sommaren bjuder den här hösten ändå på rätt riklig tillgång på olika bär. Men det har mognat mycket senare än vanligt. Att kunna plocka hallon i början av september det hör minsann inte till vanligheten. Men vi här på Tallbacken har ändå kunnat samla de flesta sorters bär så att vi känner oss nöjda. Till och med mitt gamla jordgubbsland har skänkt oss en tämligen riklig skörd. Lingonen har ännu inte mognat men markerna signalerar för en god tillgång på dessa viktga bär. Det dröjer säkert någon vecka till innan det är dags att plocka dessa. Jag kan samtidigt avslöja att över våra svarta vinbär lyser Hoppets Stjärna. Således är vår frysbox bemängd med fina bär av de flesta sorterna. Dessutom i sådan mängd att det kommer att räcka till kommande bärsäsong, och lite till. Jag var faktiskt ute i dag på eftrmiddagen och plockade några liter hallon.

Det känns således tryggt att kunna spendera rikligt med bär i kosten framöver. I den förvissningen sover vi gott om nätterna inklusive den kommande. En stärkande nattsömn kan nämligen göra det möjligt att skriva ytterligare någon blogg. Till alla mina bloggdiggares stora fönöjelse.

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 5 september 2015 22:57

Något så annorlunda.

 

Någonting märkligt hände i går

När jag var nere vid stranden

Något så annorlunda

Ty när jag där lite grubblande står

Har någon skrivit i sanden

Något så annorlunda.

 

Vem kan det vara , tänkte jag

Som skrivit dessa tragiska ord

Något så annorlunda

En skrift av synnerligen märkligt slag

Om ett slutligt farväl till vår jord

Något så annorlunda.

 

De orden som i sanden är skrivet

Med kort men makaber substans

Något så annorlunda.

Är ett tragiskt farväl till livet

Och om ett hopp som där icke fanns,

Något så annorlnda.

 

Nu jag sakta till dödsriket går

Jag bliver ej bland de levande här

Något så annorlunda.

Snarligen jag inför domaren står

Livet för mig. Blott en kort schimär

Något så annorlunda.

 

 

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 4 september 2015 22:05

Kris..

Söm vanligt när det är lite krisartat i mitt bloggskrivande bläddrade jag i SAOL och fick upp ordet kris. Det kan vara ett ord med många möjligheter men också icke, tänkte jag. Speciellt i vår omvärld upplever vi att  det existerar många krissituationer. Sådana förhållanden som man inte ser någon omedelbar lösning på.

Man kan ta  ett aktuellt exempel  och peka på den minst sagt krisartade flyktingfrågan. I dag sker det en folkomflyttning som inte kan sjönjas något slut på. Eller ens spekulera om hur det till sist kommer att se ut med folksammansättningen i en rad länder. Jag såg ett reportage där de tvingades anta att så småningom de nyetablerade kommer att dominera över den ursprungliga befolkningen i Europa. Vad som sker i en sådan situation är det ytterst svårt att ha någon bestämd upfattning om. Man kan väl bara uttrycka en stilla önskan om att de olika ländernas ledare har möjlighet att bemästra det uppkomna läget och eventuellt finna någon slutgilitg lösning på krisen.

Någon överhängande kris är det inte för bloggskrivaren eftersom han kan avsluta denna drapa för en välbehövlig nattvila.

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 3 september 2015 22:07

Facit till ”Lite bårti måle”.

  1. Ärmen va alldeles ådamne = Armen vr totalt avdomnad.
  2. N´Konrad höll på kola vippen = Konrad var nära att dö (även svimma av)
  3. N´Sixten hadde fott antäppa = Sixte fick inte åt sig andan.
  4. N´Alfre  satt bara å hirse = Alfred satt och flämtade.
  5. N´Arvid täckte dä va för tröckasamt = Arvid tyckte det var enformigt (även      långsamt).
  6. N´Svenors´n höll på rammel bårta brästabben = Sven Olsson var nära att ramla från brädstapeln
  7. Dä  va då för en önschelen bånsytar = Det var en ynklig barnpassare.
  8. N´Elvar  va sä skryp å säg sä dä va intjvätt söm rack dell = Elvar var så      oekonomisk så att det var inget som räckte till
  9. Men han seka på ändå = Men han var ändå alltid verksam.

 

Ordet skryp kan också betyda att det går åt fort. Na´Alma hadde baka tönnbrökakkern, men gösse dam vorte skryp.

 

 

Av Jöran Lundberg - 2 september 2015 21:49

Tillkännagivanden

I dag hade vi start för OLD-fejs inför den kommande säsongen. Vi samlades hos Enar Englund i Matarbodum och rådbråkade våra olika instrument. För att vara första spelningen gick det rätt hyfsat för oss. Kommande tisdag skall vi spela vid en träff på Björnaborg. Det är vi i SPF-fyrklövern som bjuder på förplägnad och underhållning. Och vad är då naturligare än att vi i OLD-fejs ställer upp. Om det till äventyrs är någon Bloggdiggare som läser detta och har möjlighet att närvara är den naturligtvis välkommen.

I morgon Torsdag är det start för ”Gubbröran” i Björna. I fortsättninen avhålls sammankomst med dettas illustra sällskap på torsdagarna kl 10.30 Detta efter nya direktiv från personalen på biblioteket Björngården. Jag håller före att dessa samankomster har lika stor betydelse för svensk vitterhet som träffarna med Svenska Akademien. Dessa åldriga kämpar har satt som sin uppgift att lösa det mesta av livets gåtor och klurigheter. Att en eller annan gammal hågkomst återberättas in absurdum är något som vid tar med knusende ro. Vad jag kan förstå har dessa grånade män långt större livserfarenhet än vad som ryms inom akademien väggar. Alla gubbar som har möjlighet att närvara är givetvis mycket välkomna. Vi bjuder generöst på kaffe med dopp på egen bekostnad.

Med det stänger jag bloggplatsen för i kväll för att avnjuta en väbehövlig dygnsvila.

Gonatt och gomorron

Av Jöran Lundberg - 1 september 2015 22:59

Livet i Avliden.

Kapitel 2½

Att beskriva livet och människorna i Avliden är som att träda in i en sagovärld likt Tusen och en Natt. De är alla vanliga människor men ändå inte. Miljön och de olika personerna som förhoppningsvis kommer med i skildringen kan således kunna ha befunnnit sig i vilken bebyggelse som helst. Men eftersom de råkar befinna sig just i Avliden,  gör att de kommer att fylla  en väsentlig del av skildringen enär denna ju kommer att handla just om bygden och folket i denna för oss läsare så eggande skapelse.

Liksom jag något nämnde i förra kapitlet har dennna fiktiva skara personer ännu inte framträtt i sin fulla glans. Detta beroende på att de saknar förmågan att bibringas  den metamorfos som är nödvändig för att så skall ske. För att således bättre kunna beskriva denna process fordras att historien smyckas med diverse fantasifullla händelser och skeenden som är nödvändig för att möjligen skänka läsaren en rättvis och allsidig uppfattning om folket i Avliden. Detta märkliga förhållande ligger alltså framför oss och så att säga möjligen kan bibringa oss en fullgod insikt om denna säregna folklivsskildring.

I följande kapitel ämnar jag således till läsarnas fromma pränta ner en historia som kan ha timat någon gång i historiens gryning, eller möjligen dess förmiddag. Det kan i det perspektivet synas som om jag häcklar alla eventuella intressenter och medvete försöker bibringa dem an felaktig bild av hela historien. Då kan jag försäkre er att så är inte fallet. Jag försöker bara inledningsvis skriva ett helt kapitel i en bok utan att detta avsnitt har ett enda vettigt innehåll. Ha Ha.

Vad ni, kära läsare har att se fram emot är ytterligare ett livsbejakande kapitel i denna formidabla skildring av folket i Avliden. Kanske kommer den nästa Tisdag. Vad vet jag?

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards