injail

Alla inlägg den 28 september 2015

Av Jöran Lundberg - 28 september 2015 22:45

Sankte Per.

Sankte Per  går i himlen och vankar

han undrar om något skall hända i dag

när plötsligt någon på porten bankar

ty det höres flera mäktiga slag

 

Nu är det väl nån som vill komma in

som har ändat sin jordiska tid

det kaske är någon som vill prova min

eviga sällhet och himmelska frid.

 

Så han nalkas så sakta den himmelska port

som han gjort många gånger förr

ty sådant besvär är inte för stort

som att öppna den himmelska dörr.

 

Vad kan det väl vara som nu stör min frid

han undrrar  med kunglig syn

vilken osalig själ vill nu  uppta min tid

det syns som ett tecken i skyn.

 

När han gläntar på porten vad tror ni han ser

det  något förunderligt märkvädigt är

ty där står en gosse som vänligt ler

mot den gamle grånade gubben Per

 

Jag bara undrar om min pappa finns här

ty han försvann från oss i går

säg kan de vara så mycket besvär

om  jag honom tilbaka får.

 

Det tillhör ju inte våran rutin

att låta nån själ gå tillbaka

men när du frågar med så uppriktig min

kan jag väl honom försaka.

 

Så ta du din far hem till dig igen

och vårda och sköt honom väl

visst kan jag undvara en enda en

av de många som njuter mitt väl

 

Tack ska du ha du hedersman

det var hotteligt gjort av dig

ditt goda hjärta har gjort att jag kan

ha min älskade pappa åter hos mig.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards