injail

Alla inlägg den 18 september 2015

Av Jöran Lundberg - 18 september 2015 22:07

Höstrusk.

Efter den långa perioden med torrt och soligt väder har vi nu begåvats med riktigt höstregn. Jag har ine kollat regnmätaren i kväll men jag skulle tro att det nog har kommit närmare 40 mm, Eftersom Tallbacken ligger just på vattendelaren mellan Gideälvens och Husåns avrinningsområde finns det minimal riska att det blir översvämning här uppe på sandåsen. Vattenmängderna försvinner rätt snabbt ner i sandlagret. Men jag skulle tro att på extremt utsatta ställen kan det bli krisartat med stora vattenmängder.

Nu är det ju också så att efter den förutvarande långa torrperioden var det väldigt lågt vattenstånd i bäckar och sjöar innan det här regnet kom. Jag var idag upp till Hemsjön och dess vattennivå har höjts betydligt. Kraftverkens magasin är ju  också beroende av att det kommer ordentligt med regn under hösten. Den norrlöändska vattenkraften är livsviktig för vår elfösörjning.

Efter vad jag kan utläsa av kommande väderprognoa skall det väl bli ett litet upehåll i skvalandet även om det inte blir högtryck och solsken. Däremot skall det tydligen bli rätt varmt för årstiden. Det har inte pratats om några minusgrader än så länge.

Uppe vid stugan i Hemsjön blev det riktigt varmt och mysigt  inomhus i ruskvädret. Efter att ha avlägsnat en massa sot i järnspisen fick jag också ordning på den. Den hade tidigare slaggat igen så kraftigt at den nästan inte var eldningsbar. Efter en stärkande natts sömn kan det hända att jag gör ytterligare ett besök.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards