injail

Alla inlägg den 6 september 2015

Av Jöran Lundberg - 6 september 2015 21:55

Skördetid.

Jag har möjligen berört detta ämne i någon tidigare blogg, men detta hindrar mig inte från att ägna det en viss uppmärksamhet. Då tänker jag i första hand på markernas rikedom på olika sorters bär. Ända sedan tidig ungdom fick man lära sig att ta tillvara det mesta som markerna frikostigt bjöd på om hösten. De utgjorde nämligen ett viktigt tillskott i hushållet för det kommande året. Jag var nog inte gammal när jag fick följa min mamma Signe till Brattlia och plocka blåbär. Jag minns det som om det vore igår. Tillgången på mogna båbär var riklig så det var lätt att fylla de medhavda hinkarna. Det var så mycket så vi var tvungna att leda cykeln hela vägen ham. Men vi kunde ju använda denna som transportmedel varför vi inte behövde bära alla de rågade kärlen. Naturligtvis hade vi rejält med matsäck med oss. Oj va gott det smakade med varm choklad och rågbullsmörgåsar. Jag kan fönimma  smaken ännu efter åttio år, för jag var nog inte mer än sex år då.

Trots den märkliga sommaren bjuder den här hösten ändå på rätt riklig tillgång på olika bär. Men det har mognat mycket senare än vanligt. Att kunna plocka hallon i början av september det hör minsann inte till vanligheten. Men vi här på Tallbacken har ändå kunnat samla de flesta sorters bär så att vi känner oss nöjda. Till och med mitt gamla jordgubbsland har skänkt oss en tämligen riklig skörd. Lingonen har ännu inte mognat men markerna signalerar för en god tillgång på dessa viktga bär. Det dröjer säkert någon vecka till innan det är dags att plocka dessa. Jag kan samtidigt avslöja att över våra svarta vinbär lyser Hoppets Stjärna. Således är vår frysbox bemängd med fina bär av de flesta sorterna. Dessutom i sådan mängd att det kommer att räcka till kommande bärsäsong, och lite till. Jag var faktiskt ute i dag på eftrmiddagen och plockade några liter hallon.

Det känns således tryggt att kunna spendera rikligt med bär i kosten framöver. I den förvissningen sover vi gott om nätterna inklusive den kommande. En stärkande nattsömn kan nämligen göra det möjligt att skriva ytterligare någon blogg. Till alla mina bloggdiggares stora fönöjelse.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards