injail

Alla inlägg under augusti 2015

Av Jöran Lundberg - 23 augusti 2015 22:06


Tankar i sensommartid.

När flydda dagen åter är till ända

Solens strålar sakta sänker sig

med god och gudlig glöd och glans

man vill till fagra minnen återvånda

som ljuv mystik på livets trolska stig

med någonting som kom från ingenstans.

 

Augustiskymnings trolska blida blå

Som sakta jämnar ut sig till det grå

Och slutligt finner sin nyans

Den doft som dominerat dagen då

Son syns ej nånsin kan förgå

Ty slika ting de triggar mig till trans.

 

Så finner jag att livet har sin tjusning

Den nya dagen med sin ljusning

Gryr och börjar om på nytt

Då fylls jag av en ljuv berusning

Som ändå bara är en krusning

Av den tid som åter flytt.

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 22 augusti 2015 21:31

Havamal.

Eller den höges sång är en Eddadikt från 900-talet. I min blogg vill jag begränsa mig till att citera endast en sång ur den. Nämligen den 77-de

Fänaden dör,

fränder dö,

själv dör du likaledes;

ett vet jag

som aldrig dör:

domen som fälls om den döde.

Många av dikterna är fulla av levnadsvishet. Den 77-nde är inget undantag. Den vittnar om livets förgänglighet och det arv vi lämnar efter oss. Inte i form av prylar eller pengar utan snarare av sinnesintryck. Jag brukar ibland säga att en männiksa som lämnar detta jordelivet lever vidare i form av de minnen den lämnar efter sig. I det prespektivet är det viktigt att vi genom att leva ett rikt och generöst liv samlar idel goda intryck omkring oss. Ett enda litet ord av uppmuntran kan  ibland förgylla en grå morgondag.

I det prespektivet lever jag i den fulla förvissningen att alla mina kära bloggdiggare lever efter dessa regler. Just därför att ni tagit lärdom av alla de gånger jag berört dem.

Med det önskar jag er alla;

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 21 augusti 2015 21:01

ERTMS.

Jag hörde på radion i dag att tåget efter Borniabanan var rejält försenat. Troligen på grund av signalfel. Ändå är trafikverket stolta över att de har infört det nya signalsystemet som första land i Europa. Ett signalsystem som har haft väldiga problem i införandefasen.

Vad är då ERTMS. Jo det står för European Rail Traffic Managemant System och enligt deras hemsida skall det införas vid alla Europas järnvägar. Men hittills är det inget annat land som visat intresse. Botniabanan mellan Umeå och Sundsvall kostade cirka 15 miljarder att bygga. Men det nya signalsystemet ERTMS har hittills kostat dryga 30 miljarder. Det är kostnader som läggs på trafikutövarna och i förlängningen resenärerna och fraktgodset. Hittills har det visat sig vara så kostnadskrävande att godsfraktarna väljer det billigare alternativet nämligen långtradartransport. Stambanan kör fortfarande med det gamla och billigare signalsystemet varför den banan tar merparen av det gods som tranporteras på järnväg.

När norra stambanan byggdes i slutet av 1800-talet fanns inga maskiner tillgängliga. Man fick förlita sig på ett antal rallare med spett och spade samt en skottkärra med järnhjul. All schakt och jordomflyttning skedde med den enkla principen. På den tiden var det enkelt och okompliserat. Först kom rallarna och schaktade till banvallen. Sen kom banläggarna och lade rälsen. Och sen kom tåget. Det var inte mer komplicerat än så.

Vid varje station var det också en inrättning som kan förkortas till ERTMS där stod nämliigen

En Redig Tant Med Signalflagga. Där fanns gott om personal som såg till att det fungerade och att tågen kom i rätt tid. Och var det till äventyrs försenat någon gång hade de alltid kaffehurran på och bjöd frikostigt. Det kanske var bättre förr, vad vet jag? I vaeje fall betydligt enklare.

Av Jöran Lundberg - 20 augusti 2015 22:25

StorKalle än en gång.

Skriver om en liten omständighet jag fick höra om  StorKalle häromdagen. Det var någon av barnbarnen som talade om att det med lätthet gick att släppa en enkrona genom hans vigselring.  Jag provade med min egen ring och jag slog Kalle med hästlängder. Jag fick nämligen igenom en tiokronorsslant. Således nio kronor mer. Men för en gångs skull är det storleken som räknas. Han berättade också att när han lade sin barnahand i sin farfars hand var det som att lägga en tesked i en skovel. Men han erinrade sig än i dag hur mjukt det ändå kändes.  Det berättas också att Kalle med lätthet greppade tvärs över en ordinär tallrik.

 

 

Av Jöran Lundberg - 20 augusti 2015 22:25

StorKalle än en gång.

Skriver om en liten omständighet jag fick höra om  StorKalle häromdagen. Det var någon av barnbarnen som talade om att det med lätthet gick att släppa en enkrona genom hans vigselring.  Jag provade med min egen ring och jag slog Kalle med hästlängder. Jag fick nämligen igenom en tiokronorsslant. Således nio kronor mer. Men för en gångs skull är det storleken som räknas. Han berättade också att när han lade sin barnahand i sin farfars hand var det som att lägga en tesked i en skovel. Men han erinrade sig än i dag hur mjukt det ändå kändes.  Det berättas också att Kalle med lätthet greppade tvärs över en ordinär tallrik.

 

 

Av Jöran Lundberg - 19 augusti 2015 22:13

En händelserik dag.

Först var det surströmmingpremiär. Det är alltid lika spännande att avsmaka den allra första strömmingen varje år. Och lyckligt konatatera att inläggarna har llyckats även detta år. Jag tyckte den var superbra både till smak och konsistens. Varje år tänker jag av någon anledning på den olycklige (eller lycklige) Raefad al Sayed med sin bolagssaga Fermenta. Surströmmingen är nämligen just ”fermenterad” Den är inte sur eller rutten utan just fermenterad, det vill säga utsatt för en jäsningsprocess där fisken ”mognar”. Att för en inläggare att behärska den processen är ett konststycke av dignitet. Därav upplevelsen av en superb fiskrätt.

I den fagra och varma sensommarkvällen var det så dags för StorKalle på hembygdsgården i Björna. När jag åkte ner för att läsa kompendiet om honom fnderade jag om det skulla komma några åhörare. Jag blev glatt överraskad när det visade sig att det var rekordpublik för en berättarkväll. Mer än hundra personer hade bänkat sig för att lyssna till det jag skrivit. Av reaktionerna efteråt fick jag intrycket att de var väldigt nöjda. Sällan har det framkommit så många intressanta uppgifter om denna person. Eftersom det bygger på relevanta minnesanteckningar kan man också förmoda att det är någorlunda med anningan överensstämmande.

Det verkar som att sommarn har kommit för att stanna ett antal dagar. Prognoserna visar fprtsatt soligt väder. Även om markerna nog inte skulle lida av att det kommit lite regn. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Lev i nuet och njut av de dagar du blir erbjuden. Det är en underbart skön verklighet.

För att uppleva en ny morgondag lägger jag mig oförbehållslöst i guden Insomnias armar och njuter av en välbehvlig dygnsvila. Därför:

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 18 augusti 2015 22:00

Va äre för skellna

Va äre för skellna mella tröcke å totte

dä kan man rakt fundera på.

va dä nu kan vara för sla

Ön skellnan verkligen sä smått ä

sä man int fumdersam, stå

å att dä ändå gå bra

 

För öm du totte där man ska tröcke

På´n knapp dellexempel

Bara för ro skull

Då måst man kanske ha töcke

tottning på´n gummistämpel

sä tröcke stå lull

 

Men öm man ändå vell totte

där man egentligen tröcke ska

rakt varsomhelst

kan man väl ändå håll måtte

sä att dä ändå bli rektet å bra

å man blir saligen fräslsi

 

Av Jöran Lundberg - 18 augusti 2015 22:00

Va äre för skellna

Va äre för skellna mella tröcke å totte

dä kan man rakt fundera på.

va dä nu kan vara för sla

Ön skellnan verkligen sä smått ä

sä man int fumdersam, stå

å att dä ändå gå bra

 

För öm du totte där man ska tröcke

På´n knapp dellexempel

Bara för ro skull

Då måst man kanske ha töcke

tottning på´n gummistämpel

sä tröcke stå lull

 

Men öm man ändå vell totte

där man egentligen tröcke ska

rakt varsomhelst

kan man väl ändå håll måtte

sä att dä ändå bli rektet å bra

å man blir saligen fräslsi

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards