injail

Alla inlägg den 6 augusti 2015

Av Jöran Lundberg - 6 augusti 2015 22:29

Augusti

Det är den månad då sommarn går mot sin fulländning. Fortfarande är det en känsla som väcker förväntan och stilla ro. Men samtidigt sker en förändring i naturen som sakta förbereder sig för sdet som väntar. Det är som livet självt. Där sker förändringen så sakta att det inte ens kan skönjas. Men ändå händer det.

I dikten Augustiskymning har jag samlat dessa tankar.

 

Augustiskymning.

Det skymmer så sakta i Augusti

kvällen glider långsamt in

Det är en  tid som var just i

den stämning som fyllde mitt sinn.

 

Mitt i det skimrande ljuset

en dager som knappt skönjas kan.

Stillad från sorlet och bruset

en känsla av vemod jag fann.

 

Kanhända står tiden stilla

för att förnimma en värld

där ingenting kan förvilla

en vandrare steg på sin färd.

 

Fri såsom fågel på vinge

Skall jag mig svinga lätt

För att till sist må mig bringe

en livslinje tummad och mätt

 

När så det mot skymning lider

och domnad är arbetets id

livet så stillsamt då skrider

hän mot fullbordandets tid

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards